Biblia și sexualitatea
Lucrarea de față urmărește următoarele coordonate: Homosexualitatea și alte deviații sexuale în Vechiul Testament, Grecia Antică și Evul Mediu. Pentru început vom preciza faptul că: biblia pare să fie destul de indulgentă față de manifestările sexuale umane. Sodoma și Gomora fac excepție. V-ați întrebat însă, de ce? Pentru că se condamnă un obicei foarte ciudat pentru formarea umană prin voia divină, homosexualitatea. Biblia și sexualitatea sunt două coordonate complementare. În fond este aceeași pornire animalică la bază, aceeași luptă a omului cu trupul său. De ce tocmai acest aspect este condamnabil încă din vremurile străvechi, pe când incestul, la începuturi era tolerat, ba chiar se găsea imediat o explicație. Voia lui Dumnezeu era ca oamenii să se înmulțească, astfel deducem că sexualitatea este strict legată de funcția reproductivă.
„Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: <<Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!>>” Geneza, Cap. 1, 22
Când Adam și Eva au comis păcatul neascultării, au sesizat că sunt goi, iar Dumnezeu le-a oferit atunci haine să se îmbrace. Am spune că ăsta este de fapt momentul când oamenii își descoperă sexualitatea. Cu toate acestea înaintea nefericitului eveniment deja primiseră îndemnul de a se înmulți.
„Atunci li s-au deschis ochii la amândoi şi au cunoscut că erau goi, şi au cusut frunze de smochin şi şi-au făcut acoperăminte.” Geneza, Cap. 3, 7
Homosexualitatea în lumea veche
Astfel orice deviație sexuală este condamnabilă, încă de la începuturile existenței umane, atât timp cât nu are scopul reproductiv. Este o calamitate să nu duci mai departe seminția. Acest raționament pare să se fi pierdut pe drum, după cum vom vedea mai departe, multe din „apucăturile greșite” sunt condamnate de societatea occidentală creștinată. Fără să se ia în calcul un alt tip de motivație. Mai simplu spus, la început, înțelegem că era nevoie să se speculeze orice context, prin care oamenii puteau să dea naștere mai multor semeni. Din moment ce ne-am înmulțit, am putea spune că ar trebui să reconsiderăm acest aspect al funcției reproductive. De ce să nu manifestăm homosexualitate când sunt deja mulți pe Pământ?
Grecia antică: erastes și eromenes
Este cu mult mai ciudată această evoluție a homofobiei, pentru civilizația occidentală, având în vedere că, în leagănul civilizației noastre, Grecia antică, homosexualitatea practicată între bărbați, nu era ceva atipic. Era chiar o formă de inițiere a tinerilor în „societate”. Pederastia pedagogicã era un fenomen firesc, se practica pentru a ajuta tânărul să atingă acel ideal grecesc de armonie între suflet și trup. De altfel, acest tip de pedagogie este destul de bine explicat în filosofia antică greacă.
Relația de homosexualitate cu scop pedagogic se desfășura între un erastes (un bărbat matur) și un eromenos (un bărbat tânăr). Un lucru bine explicat în „Phaidros” și „Charmides”, două dintre dialogurile platoniciene. Erastes era un mentor pentru eromenes, astfel chiar relațiile sexuale nu erau ceva atât de neobișnuit, devenea condamnabil dacă tânărul nu reușea să iasă din această relație.
Din moment ce era căsătorit nu se recomanda practicarea unei relații de acest tip. Cu toate acestea, dacă un bărbat căsătorit aveau o relație cu un alt bărbat, nu era considerată un adulter. Cumva se practica o politică a toleranței bisexualității. Destul de ciudată evoluția urii împotriva acestui fapt, pe filiera iudaico-creștină, unde omul nu putea avea relații homosexuale, pentru că nu respecta voia Domnului.
David și Ionatan- Biblia și sexualitatea
Exegeții istorici ai Bibliei pretind că însuși David ar fi avut o asemenea legătură de tip homosexual. Acest fapt este sugerat în Cartea întâia a Regilor.
„sufletul lui Ionatan s-a lipit de sufletul lui şi l-a iubit Ionatan, ca pe sufletul său” (18:1), „Şi a încheiat Ionatan legătură cu David, pentru că îl iubea ca pe sufletul său” (18:3), „Ionatan fiul lui Saul însă iubea foarte mult pe David” (19:1), „Şi iarăşi s-a jurat Ionatan lui David pe iubirea sa cea către el, căci îl iubea ca pe sufletul său” (20:17). Nu puteau lipsi declarațiile de dragoste: „Atunci Ionatan a zis către David: «Tot ce doreşte sufletul tău voi face pentru tine»” (20:4), cadourile și goliciunea: „şi-a dezbrăcat Ionatan haina sa cea de deasupra, pe care o avea pe el, şi a dat-o lui David; de asemenea şi celelalte haine ale sale, sabia sa, arcul său şi brâul său(18:4)”
Povestea aceasta din Biblie seamănă foarte mult cu tragediile romantice moderne, ca „Tristan și Isolda” sau „Romeo și Julieta”, după această întâmplare David ar fi iubit multe femei, după spusele Bibliei:
«Hai să ieşim la câmp». Şi au ieşit amândoi la câmp” (20:11). Săruturile și lacrimile: „David s-a ridicat din partea de miazăzi a stâncii şi s-a închinat de trei ori; apoi s-au sărutat ei unul pe altul şi au plâns amândoi, împreună, iar David a plâns mai tare” (20:41). Nu era vorba despre o simplă relație de prietenie, ci una intimă, reiese și din Cartea a Doua a Regilor. Unde David spune.
„Frate Ionatane, întristat sunt după tine, căci tu mi-ai fost foarte scump şi iubirea ta a fost pentru mine mai presus de iubirea femeiască!” (1:26)
Sodoma și Gomora- Biblia și sexualitatea
Sfârșitul Gomorei și Sodomei, tocmai unui astfel de comportament se datorează. Legat de acest episod este descrisă și una dintre cele două tentative de viol din Biblie. Doi îngeri înnoptează în casa lui Lot, iar locuitorii vin să vadă pe cei doi bărbați. Lot negociază cu ei pentru a lăsa invitații în pace. După un asemnea episod, este distrusă complet cetatea Sodoma. Biblia și sexualitatea. Homosexualitatea în Vechiul Testament, Grecia Antică și Evul Mediu.
„Am eu două fete, care n-au cunoscut încă bărbat; mai degrabă vi le scot pe acelea, să faceţi cu ele ce veţi vrea, numai Oamenilor acelora să nu le faceţi nimic, de vreme ce au intrat Ei sub acoperişul casei mele!” (19:8). Văzând că mulțimea refuză să accepte fetele, îngerii l-au tras pe Lot înauntru iar pe excitații Sodomei. „I-au lovit cu orbire de la mic până la mare, încât în zadar se chinuiau să găsească uşa” (19:11).”
Incest și homosexualitate- Biblia și sexualitatea în Evul Mediu
În Evul Mediu erau aspru pedepsiți bărbații care practicau pederastria, nu și femeile angajate în relații de tip homosexual, fiind considerată o mică prosteală a lor. În schimb sexul masculin era torturat, decapitat sau ars pe rug, dacă atrăgea într-un fel sau altul furia Domnului, prin deprinderile sexuale nocive.
Dar astăzi ne șochează incestul prezentat cu atât de multă lejeritate în Vechiul Testament. În două dintre cazuri, incestul, era practicat sub formă de viol. Ne deranjează incestul, pentru că nu mai este necesar, dar păstrăm reticența față de homosexualitate. Raționamentul de mai devreme se bazează pe logica îndemnului de înmulțire. Însă homosexualitate practicată de femei nu era atât de aspru criticată pentru că zădărnicea procrearea. Dar nici nu oripilau formele de agresiune sexuală îndreptată asupra ei. În capitolul 13 al Cărții a II- a a Regilor, Amnon, unul din fiii lui David, se îndrăgostește de sora lui. Pentru că ea îi refuză avansurile, fiind virgină, o violează. Cu toate acestea furia nu se abate asupra fiului său.
„s-a mâniat foarte tare, dar n-a stricat inima lui Amnon, fiul său, căci îl iubea, pentru că era întâiul său născut” (13:21). Despre suferința și disperarea fetei nu este deloc compensată de comportamentul tatălui său. „Și-a presărat cenuşă pe capul său şi-a rupt haina cea pestriţă, cu care era îmbrăcată şi, punându-şi mâinile pe cap, mergea aşa şi striga.” (13:19)
Concluzie
De altfel femeile erau pedepsite în Evul Mediu, doar dacă încercau să se deghizeze în bărbați. Acesta era un mod de a avansa în societate. O femeie devenită bărbat se bucura de foarte multă libertate. Pedepsele erau drastice în această privință, chiar dacă erau împachetate în voia Domnului”. Gândirea extremist-patriarhală nu putea concepe marea încălcare a legii, ca femeia să fie egala bărbatului. Homofobia îndreptată spre bărbați este vie încă pe fondul tradiției întinse pe secole de persecuție. Fapte de cruzime făcute în numele politicii mai mult decât a lui Dumnezeu. Ura cultivată până la venirea ciumei a crescut pe timpuri epidemice, pentru că exista șanse mari să atragi pedeapsa divină.