Sari la conținut
Ultimele știri
Actualitate

Ați lucrat de 1 Mai? Puțini români își cunosc drepturile. Ce sunt obligați să facă angajatorii

  • Publicat:
  • 2 minute de citit
Clasament îngrijorător! Românii, printre cei mai stresați europeni din cauza job-ului. Își sacrifică sănătatea pentru un salariu mai bun

Ziua de 1 mai 2023, cunoscută drept Ziua Muncii, este o zi liberă în România, conform legislației actuale. Deși majoritatea angajaților ar trebui să aibă zi liberă, unii români totuși lucrează în această zi. Codul Muncii oferă informații clare despre remunerația ce trebuie acordată angajaților care lucrează într-o zi de sărbătoare legală, precum 1 mai.

Deși ziua de 1 MAI este una liberă legală, există domenii în care nu se acordă zile libere, iar angajații trebuie să meargă la muncă. Cu toate acestea, există și vești bune, pentru că legea stipulează că munca prestată în zilele de sărbătoare legală trebuie compensată.

Ce beneficii au angajații care lucrează de 1 Mai

Deși angajatorul nu este împiedicat să solicite angajaților să lucreze în zilele libere legale, trebuie să respecte anumite condiții. Dacă activitatea nu poate fi întreruptă, munca poate fi efectuată doar dacă angajații primesc o zi liberă compensatorie sau sunt plătiți dublu.

Există mai multe opțiuni pentru românii care lucrează în zilele libere legale. Munca prestată în aceste zile este compensată în conformitate cu articolul 142 din Codul Muncii. Legea precizează că angajații care lucrează în unități unde activitatea nu poate fi întreruptă au dreptul la timp liber corespunzător orelor lucrate în următoarele 30 de zile. Dacă angajatorul nu acordă zile libere din motive justificate, trebuie să ofere un spor care nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru.

Toți românii trebuie să știe acest lucru! Se pot da amenzi uriașe de 1 Mai. Unde ai voie să faci grătar

Ziua de muncă, plătită dublu

Spre exemplu, dacă pentru o zi obișnuită de muncă sunteți plătit cu 100 de lei, pentru munca prestată pe 1 mai 2023 sau în orice altă zi de sărbătoare legală, veți primi cel puțin 200 de lei. Angajatorul nu este obligat să ofere atât ziua liberă compensatorie, cât și sporul de minim 100%. Salariatul poate alege una dintre variante sau să se conformeze deciziei colective.

În cazul în care angajatorul nu respectă prevederile Codului Muncii, angajații pot apela la Inspecția Muncii sau instanța competentă. Dacă angajatorul nu acordă zilele libere prevăzute, compensarea timpului lucrat în următoarele 30 zile sau sporul la salariu de cel puțin 100%, poate fi sancționat cu o amendă cuprinsă între 5.000 și 20.000 de lei.

Te-ar putea interesa și

Citește mai multe în Actualitate