Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), parte a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), recomandă achizițiile online având în vedere prudența, în campania de reduceri de „Black Friday”. Potrivit unui comunicat, se recomandă verificarea securității magazinului online, inclusiv structura site-ului, datele de contact, termenii și condițiile prezentate.
Un aspect important este afișarea de către operatorii economici a ambelor prețuri, atât cel redus, cât și cel inițial, conform legislației, reducerea trebuind să fie aplicată la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile. De asemenea, comercianții pot încerca să influențeze deciziile consumatorilor prin afișarea unor numărători inverse sau mesaje care indică un stoc limitat, precum „au mai rămas doar trei articole”.
Specialiștii ANPC recomandă vigilența în alegerea metodei de plată, optând pentru conexiuni Internet securizate, evidențiate prin „https” și simbolul lacătului închis. De asemenea, trebuie evitate salvarea detaliilor bancare pe dispozitive personale și efectuarea plăților prin transferuri bancare directe.
În termenii garanției, ANPC subliniază perioada legală de conformitate de minimum doi ani pentru produsele achiziționate din România sau UE, inclusiv pentru produse și servicii digitale. Consumatorii au dreptul la o perioadă de 14 zile pentru a returna produsele cumpărate online fără a furniza motive.
„Dacă achiziționați de pe site-uri românești și aveți nemulțumiri, reclamațiile pot fi depuse pe site-ul www.anpc.ro. În cazul achizițiilor de pe site-uri din afara UE, ANPC nu poate interveni dacă există probleme legate de tranzacție sau livrare”, specifică sursa citată.
ECC Romania aparține Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) și oferă consumatorilor sfaturi și asistență în caz de tranzacții transfrontaliere, beneficiind de 29 de centre în toate statele UE, plus Islanda și Norvegia.