Amsterdam a decis să abandoneze implementarea semafoarelor inteligente în contextul preocupărilor legate de protecția datelor personale ale cetățenilor, conform informațiilor publicate de The Times. Anul trecut, capitala olandeză, confruntându-se cu probleme de aglomerație, a anunțat cu entuziasm planurile pentru instalarea acestor semafoare menite să reducă blocajele în trafic prin monitorizarea vehiculelor cu ajutorul tehnologiei GPS și a aplicațiilor de hărți pentru telefoane mobile.
Cu toate acestea, Autoritatea Olandeză pentru Protecția Datelor (DPA) a ridicat semne de întrebare cu privire la colectarea și utilizarea datelor personale. Melanie van der Horst, consilier responsabil cu infrastructura rutieră în Amsterdam, a transmis colegilor că „există și îngrijorări cu privire la securitatea cibernetică, au existat probleme semnificative la început și efectul asupra unui trafic mai bun în Amsterdam este foarte limitat”.
Deși anul trecut s-au implementat două proiecte pilot, planul a fost suspendat pe termen nedeterminat. Sistemul propus ar fi permis anumitor categorii de participanți la trafic să obțină rapid un semnal verde, bicicliștii beneficiind de prioritate în zilele ploioase, iar transportul public și camioanele grele s-ar fi putut deplasa mai eficient, evitând formarea de cozi.
„Pentru că semafoarele inteligente sunt capabile să «recunoască» traficul, devine posibil să se acorde prioritate anumitor fluxuri de trafic față de altele”, a explicat consiliul orașului în decembrie 2023. Cu toate acestea, DPA a exprimat îngrijorarea că sistemele ar putea „colecta informații personale pe scară largă” prin intermediul aplicațiilor mobile precum Google Maps.
DPA a subliniat faptul că, „de obicei, fără ca oamenii să observe, semafoarele iau contact cu aplicațiile de pe telefoanele mobile ale utilizatorilor drumului. În acest fel, semafoarele pot colecta informații personale despre oameni la scară largă”. Aceasta include posibilitatea de a cartografia călătoriile utilizatorilor, incluzând detalii precum data, ora și viteza, iar autoritățile de trafic ar avea potențialul de a urmări utilizatorii, mai ales când aceste semafoare sunt dotate și cu camere de supraveghere.
Organismul de supraveghere a confidențialității a evidențiat și faptul că „autoritățile nu par să se fi gândit la riscurile de confidențialitate” și că „nu este întotdeauna clar cu cine sunt partajate datele”.