Alianța Nord-Atlantică (NATO) a fost confruntată în ultimii ani cu o serie de acte de sabotaj, ce au inclus și amenințări de comploturi vizând asasinarea unor șefi de companii, precum directorul general al producătorului german de armament Rheinmetall, Armin Papperger. Informația a fost confirmată marți de James Appathurai, secretarul general adjunct al NATO pentru inovare, amenințări hibride și cibernetice, în cadrul Parlamentului European.
Appathurai a detaliat că aceste campanii de sabotaj au inclus „deraieri de trenuri, acte de incendiere, atacuri asupra proprietăților unor politicieni și amenințări de comploturi privind asasinarea unor lideri din mediul de afaceri”. CNN a raportat în luna iulie că un complot menit să-l ucidă pe Papperger făcea parte dintr-o serie mai amplă de planuri atribuite guvernului rus, care vizau directori din industria de apărare a Europei, ca reacție la sprijinul oferit eforturilor Ucrainei de război. Kremlinul a respins însă acuzațiile.
Secretarul adjunct al NATO a subliniat că, anterior, Occidentul a reușit să împiedice acțiuni similare din partea Rusiei prin stabilirea unor „linii roșii” la nivel înalt, menționând un incident în care dispozitive incendiare au fost descoperite într-un depozit german destinat zborurilor DHL. „Ei pot fi descurajați dacă identificăm și comunicăm clar care sunt aceste linii roșii, nu neapărat în mod public”, a declarat Appathurai.
Potrivit acestuia, NATO califică nivelul actual de sabotaj ca fiind record și nu va accepta această stare ca pe o normalitate. Există o convingere fermă în rândul aliaților că trebuie să fie mai hotărâți în abordarea incidentelor repetate în Marea Baltică.
În legătură cu atribuirea responsabilității, Appathurai a sugerat că NATO ar trebui să devină mai asertivă și să nu aștepte finalizarea anchetelor polițienești care pot dura luni de zile. „Atribuirea este importantă, dar nu poate fi un obstacol pentru acțiuni concrete”, a subliniat acesta, evidențiind nevoia de acțiune atunci când infrastructura subacvatică este afectată de navele „flotei fantomă” a Rusiei.
NATO încearcă să contureze o strategie pentru a face față amenințărilor hibride înaintea summitului de la Haga, planificat la sfârșitul lunii iunie. Aceste decizii sunt esențiale având în vedere că activități economice de zece trilioane de dolari depind de cabluri submarine, iar patru trilioane traversează Atlanticul, după cum a avertizat Appathurai. Situația impune măsuri urgente pentru a preveni pagube economice majore în cazul sabotajelor.