Reclamă

Abilitățile de citire și matematică ale copiilor din majoritatea țărilor Uniunii Europene s-au deteriorat semnificativ în ultimii ani, ceea ce prezintă un risc major pentru economia viitoare, conform unui raport al Comisiei Europene privind ocuparea forței de muncă, citat de POLITICO. Acest raport evidențiază faptul că ratele de subperformanță – cazurile în care elevii nu ating competențele minime necesare – au crescut în ultimele 12 luni, în mare parte din cauza închiderii școlilor cauzate de pandemia de COVID-19.

Raportul subliniază că Uniunea Europeană este departe de a atinge obiectivul de a reduce la 15% rata performanțelor insuficiente până în 2030. În prezent, aproape unul din trei tineri de 15 ani nu reușește să obțină abilități de bază la matematică, iar unul din patru nu atinge niveluri minime la citire și științe.

Aceste rezultate sunt considerate o amenințare pentru productivitatea muncii și competitivitatea pe termen mediu, sondajele angajatorilor subliniind necesitatea muncitorilor calificați. Lipsa forței de muncă calificate este văzută ca un obstacol în creșterea producției companiilor.

„Sistemele eficiente de educație și formare sunt esențiale pentru a dota tinerii și adulții cu competențele necesare pe piața muncii”, afirmă comunicatul Comisiei Europene. Roxana Mînzatu, vicepreședinte executiv al Comisiei pentru competențe, a avertizat asupra pericolului ca tranziția verde și digitală să lase în urmă cetățenii fără competențe adecvate.

Raportul indică faptul că România, Cipru și Bulgaria au cele mai ridicate rate de subperformanță la matematică. Din păcate, studenții din medii defavorizate din UE sunt mai afectați, aproape jumătate dintre aceștia având rezultate slabe la matematică în 2022, o creștere notabilă față de 38,2% în 2018.

Fenomenul afectează și copiii din medii favorizate, raportul menționând lipsa profesorilor calificați, problemă amplificată de pandemie. Pentru a contracara, unele guverne europene iau măsuri, cum ar fi Finlanda, care introduce lecții obligatorii suplimentare, și Olanda, care oferă 500 EUR per elev școlilor care măresc competențele de bază.

Roxana Mînzatu va prezenta la începutul lunii martie un plan de competențe care va pune accent pe investiții în competențe, educația pe tot parcursul vieții și formarea profesională. Comisia plănuiește, de asemenea, să revizuiască planul de educație digitală și să creeze o foaie de parcurs pentru viitorul educației digitale.


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro