În articol România este menționată alături de Columbia, Argentina și Bangladesh.
Cei de la Washington Post vorbesc despre cum în contextul pandemiei de coronavirus, anumite țări au ajuns să cheltuie banii pe contracte pe sub mână și oferă exemple de astfel de contracte pentru fiecare țară menționată.
În cazul României, jurnaliștii dau exemplu cum o firma care în mod normal vinde țigări și lichior a câștigat două contracte pentru a furniza măști.
,,În România, unde procedura normală de licitație a fost suspendată pentru a accelera achizițiile, au apărut critici și semnale de alarmă în ce privește înțelegerile pe sub masă. Romwine and Coffee SRL, o companie mică cu sediul la 32 de km de București, vinde țigări și lichior. Dar a câștigat două contracte în valoare de 12, 6 milioane de dolari pentru a furniza măști medicale la preț dublu față de prețul pieței.
Afacerea s-a finalizat după ce Sanimed International, un furnizor de echipamente medicale, a făcut un parteneriat cu vânzătorul de țigări și lichior. Proprietarul Sanimed, Cătălin Hideg a explicat presei că acordul nu este neobișnuit.
”Peste tot în lume, toate companiile mari folosesc alte companii pentru licitații. Se fac consorții, asocieri, parteneriate”, a declarat Hideg pentru B1TV. El a adăugat că ”sunt companii cu trei angajați și trei laptopuri care câștigă licitații de sute de milioane de euro”.
Sorin Ioniță, expert în reforma administrației publice a afirmat
„Este o zonă gri, fie că e corupție sau nu. Oamenii pun mâna pe tot ce pot”, a spus acesta, citat de Washington Post.
Sursa: Washington Post