România urmează să implementeze o nouă taxă auto pentru poluare începând din ianuarie 2026, conform celor menționate în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Această măsură va viza peste opt milioane de vehicule și se dorește a fi un pas esențial în direcția reducerii emisiilor poluante, potrivit declarațiilor ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
Noua taxă face parte din cererea de plată numărul 4 prevăzută în PNRR, care trebuie depusă în luna iunie și are o valoare de 2,7 miliarde de euro. Jalonul este responsabilitatea Ministerului Transporturilor, iar neîndeplinirea acestuia ar putea costa România între 300 și 600 de milioane de euro bani europeni, conform surselor Digi24.
Ministrul Boloș a precizat: „Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut.” El a adăugat că această taxă va afecta significant posesorii de mijloace de transport şi bugetele autorităților locale.
Veniturile colectate din această taxă urmează să fie împărțite între autoritățile locale și Compania de Administrare a Infrastructurii, fiind destinate întreținerii și dezvoltării drumurilor. Sistemul de taxare se va reglementa printr-o legislatie care include și schimbări privind aplicarea rovinietei și taxarea vehiculelor grele pe baza kilometrilor parcurși printr-un tarif numit TollRo.
Până la 1 martie 2025, Ministerul Transporturilor trebuie să stabilească valoarea tarifului TollRo, care va afecta vehiculele grele. Totodată, noul sistem va necesita montarea unui sistem de monitorizare și control, un proiect în curs de achiziție la Compania de Drumuri.
Această taxă amintește de fosta taxă auto, transformată ulterior în timbru de mediu, care a fost anulată după o decizie a Curții Europene de Justiție. Aceasta a obligat guvernanții să restituie integral taxa către șoferi, cu un impact bugetar de 6,5 miliarde de lei.