Peste o treime dintre elevii români se confruntă cu analfabetism numeric, așa cum relevă primul Raport Național privind Alfabetizarea Numerică, prezentat de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio. Datele raportului arată că 36% dintre elevi sunt afectați, dintre care 16% întâmpină dificultăți semnificative.
Raportul, care include studiul populației școlare din toate ciclurile educaționale – primar, gimnazial și liceal, a subliniat că procentajul de analfabetism numeric crește odată cu avansarea la cicluri școlare superioare: de la 25% în clasele primare, la 36% în clasele gimnaziale și până la 46% la nivel liceal.
Băieții înregistrează o funcționalitate numerică mai bună comparativ cu fetele, iar aceste diferențe se mențin constante pe parcursul întregului parcurs educațional.
O diferențiere semnificativă se observă și în funcție de mediul de proveniență al elevilor. În mediul rural, analfabetismul numeric atinge 58,16%, contrastând puternic cu nivelurile mai scăzute din urbanul mare, de 22,23%. De asemenea, în ciclul primar, rata analfabetismului numeric este de 42,86% în rural, comparativ cu 15,45% în urbanul mare, iar aceste diferențe se adâncesc la gimnaziu și liceu.
Raportul subliniază că statutul socio-economic joacă un rol crucial, evidențiind o corelație strânsă între acesta și nivelul de funcționalitate numerică. Elevii din familiile cu un statut socio-economic înalt prezintă cele mai scăzute niveluri de analfabetism numeric, pe când cei din familiile defavorizate sunt cei mai afectați.
Dezvoltarea testului s-a bazat pe evaluarea în cinci mari domenii – algebră, statistică, geometrie, măsurare și proprietăți ale numerelor. Fiecare nivel de învățământ a fost supus unei evaluări printr-un set de 6.681 de itemi, expuși frecvent pentru validare statistică. Pilotarea acestora a implicat un eșantion de 9.719 elevi, selectați dintr-o gamă de 16.000 de teste administrate național între octombrie și decembrie 2024.
Distribuția participanților a respectat o proporție egală între fete și băieți și a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, oferind o imagine cuprinzătoare asupra acestei probleme sistemice.