Ministrul Educației, Daniel David, a explicat luni la Digi24 criticile aduse planului-cadru propus de minister, subliniind că dezbaterea publică și diferențele de opinie sunt „absolut normale”. El a afirmat că decizia este descentralizată, iar opționalele adresate elevilor vizează probleme actuale ale adolescenților, precum „autocunoaștere, stil de viață sănătos, educația antreprenorială”.
Daniel David a susținut că un astfel de plan-cadru oferă „un curriculum mai aerisit, mai atractiv”, valorificând punctele tari și interesele elevilor și școlilor. „Trebuie să avem și această cultură a dezbaterilor”, a afirmat el, adăugând că modificările vor permite descentralizarea deciziei pentru anumite ore către școli și elevi.
Întrebat cum se vor asigura școlile că oferă suficiente opționale, ministrul a răspuns: „Trei opționale sunt prezentate obligatoriu în oferta către elevi”, acoperind subiecte de interes pentru adolescenți. David a menționat că teme precum „robotică” și „contribuția românilor la cultura internațională” sunt incluse în oferta ministerului.
Cadrele didactice sunt deja instruite să predea aceste opționale, dar trebuie îmbunătățite competențele de specialitate prin deschiderea către specialiști din afara sistemului educațional, coordonați de profesorii din școli. „Este o mare greșeală să credem că descentralizarea va duce la pierderea orelor”, a subliniat el.
David a abordat și temerile cadrelor didactice privind descentralizarea, observând că acestea ar putea simți că le este delegată mai puțină putere decât era stabilit anterior de minister. El a recunoscut că există o îngrijorare legată de flexibilitatea prea mare acordată școlilor și elevilor.
Elevii și-au exprimat susținerea pentru astfel de schimbări, dorindu-și de mult să poată alege cursuri și teme. Ministerul se angajează să centreze educația pe elevi, dar într-un demers concertat de susținere din partea întregului sistem.
Daniel David a asigurat că noul plan-cadru va duce la un curriculum mai aerisit și mai atractiv, răspunzând astfel preocupărilor legate de nevoia de meditații suplimentare. Acest model își propune să valorizeze mai bine interesele elevilor și ale școlilor.