Companiile de transport maritim ar putea fi nevoite să plătească o taxă pentru navigarea prin Marea Baltică pentru a acoperi costurile ridicate ale protejării cablurilor submarine. Această măsură a fost menționată de ministrul estonian al apărării, în contextul defecțiunilor tot mai dese raportate la infrastructura submarină de comunicații și transport de energie din zonă, conform declarațiilor transmise de Reuters.
NATO a intensificat măsurile de securitate în Marea Baltică după o serie de incidente suspectate de sabotaj, în care nave au deteriorat cabluri de energie și telecomunicații cu ancorele lor. „Pe lângă patrule, analizăm instalarea de senzori pentru detectarea ancorelor târâte pe fundul mării sau construirea de carcase sau ziduri în jurul cablurilor”, a declarat Hanno Pevkur, ministrul apărării din Estonia.
Implementarea acestor măsuri va genera costuri, iar Pevkur a sugerat că acestea ar putea fi parțial acoperite printr-o taxă impusă navelor care navighează prin Marea Baltică. „Deci, la un moment dat, poate că vom vedea că, atunci când treceți prin strâmtorile daneze, va exista un cost pentru companii, deoarece aceasta este practic o taxă de asigurare pentru deteriorarea cablurilor.”, a spus Pevkur pentru Reuters.
Opțiunea taxării navei este parte dintr-o serie de soluții analizate de țările din zonă, pentru protecția cablurilor submarine, în contextul intensificării traficului maritim și a vulnerabilității infrastructurii.
Luni, o navă sub pavilion maltez a fost sechestrată de autoritățile suedeze în legătură cu deteriorarea unui cablu între Letonia și Suedia, fiind unul dintre cele patru incidente similare raportate în ultimul an, care au afectat și liniile electrice și de telecomunicații dintre Estonia și Finlanda. Pevkur a subliniat că investigațiile sunt în desfășurare, dar s-a referit la „flota fantomă” a Rusiei, indicând că există suspiciuni legate de acțiuni coordonate ale acesteia.
La nivel mondial, aproximativ 150 de cabluri submarine suferă deteriorări anual, conform Comitetului internațional pentru protecția cablurilor, cu sediul în Regatul Unit. În Marea Baltică, cablurile sunt deosebit de vulnerabile din cauza traficului intens, care include până la 4.000 de nave pe zi. Moscova a respins acuzațiile referitoare la implicarea sa, considerându-le fără dovezi.