Reclamă

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin Programul ‘Rabla Plus’ la 8.500 de euro în 2025 și la 7.500 de euro în 2026. Intervenția vine pe fondul sugestiei Ministrului Mediului, Mircea Fechet, de a crește subvenția la 6.000-7.000 euro, condiționată de sprijin politic.

„Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România”, susțin reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile.

Potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA), România a înregistrat o reducere de 32,2% a înmatriculărilor de vehicule electrice, fiind astfel plasată pe ultimul loc în Uniunea Europeană. Alte state, precum Letonia, Slovenia și Finlanda, au raportat scăderi mai mici în acest domeniu.

În contrast, țări precum Belgia, Cipru, Cehia, Ungaria și Malta au raportat creșteri semnificative în vânzările de vehicule electrice, cu un avans de până la 90,5%.

Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto și a stimula cererea de vehicule electrice, subliniind importanța unei abordări coordonate pentru evitarea competiției neloiale între statele membre.

Stephane Sejourne, vicepreședinte executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidențiat necesitatea modernizării infrastructurii industriale europene pentru a asigura competitivitatea industriei auto. Bruxelles intenționează să adopte atât stimulente financiare, cât și reglementări pentru a limita avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale celor chinezi.

APIA a subliniat, de asemenea, decizia Ministerului Mediului de a elimina subvenția pentru autoturismele diesel din Programul ‘Rabla’, considerând-o o măsură curajoasă și necesară. „Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an și jumătate, contribuind astfel la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA.

Pe termen lung, APIA propune un plan de eliminare treptată a subvențiilor pentru diferitele tipuri de motorizări, urmând ca acestea să dispară complet până în 2030.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro