Reclamă

Companiile aeriene intenționează să reducă numărul de piloți în cockpit pentru a reduce costurile, dar se confruntă cu opoziția sindicatelor care contestă această inițiativă. Argumentul principal al companiilor este avansul tehnologic care ar permite operarea în siguranță cu un singur pilot.

Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) a prezentat, marți, o actualizare a Planului european pentru siguranța aviației, subliniind precauțiile necesare. Janet Northcote, purtător de cuvânt al EASA, a declarat: „EASA și-a ajustat programul de elaborare a normelor pentru a clarifica faptul că ne vom concentra mai întâi pe evaluarea dezvoltării și implementării unor astfel de tehnologii avansate de cockpit”.

EASA a demarat un studiu pentru a evalua impactul noilor tehnologii destinate cabinei de pilotaj și pentru a elabora un cadru de reglementare care să asigure siguranța cockpiturilor inteligente. Schimbarea abordării eMCO (operațiuni cu echipaj minim extins) vine în contextul schimbării conducerii EASA, cu Florian Guillermet preluând funcția de director executiv în aprilie.

Președintele sindicatului piloților European Cockpit Association, Tanja Harter, a declarat: „Sub conducerea sa anterioară, agenția a înclinat în mod îngrijorător către facilitarea zborurilor cu un singur pilot, aliniindu-se prea strâns cu actorii din industrie”.

Susținătorii conceptului de zbor cu un singur pilot subliniază necesitatea asigurării progresului tehnologic cu atenție sporită la siguranță, în timp ce sindicatele avertizează că reducerea numărului de piloți ar putea prezenta riscuri semnificative.

Companiile aeriene și producătorii de aeronave, printre care liderul mondial Airbus și Dassault, sunt motivați de potențialul operațional al zborurilor autonome, însă siguranța rămâne un punct central de preocupare.

Printre incidentele recente ce subliniază importanța mai multor piloți la bord, s-a numărat moartea subită a unui pilot Turkish Airlines în timpul unui zbor, evidențiind importanța prezenței echipajului suplimentar pentru siguranța zborului.

EASA va continua să exploreze integrarea în siguranță a noilor tehnologii, cu un accent secundar pe aspectele regulatorii și siguranța zborurilor comerciale.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro