În fiecare an, pe 25 decembrie, creștinii din întreaga lume sărbătoresc Nașterea Domnului, eveniment marcat prin colindele de bucurie, Sfânta Liturghie și numeroase tradiții. Una dintre cele mai cunoscute reprezintă Scena Nașterii Domnului, element central care îmbină figura istorică a lui Iisus cu tradițiile culturale și artistice din diferite colțuri ale lumii.
Muzeul de Artă al Universității din Loyola a reunit o colecție de scene reprezentând Nașterea Domnului, recunoscute în întreaga lume occidentală în preajma Crăciunului. Aceste scene își au rădăcinile în Evangheliile lui Matei și Luca, incluzând personaje precum Iisus, Maria, Iosif, îngerii, păstorii și magii, dar și elemente din Evangheliile apocrife. Deși acestea din urmă nu au fost recunoscute oficial de Biserică, ele aduc o perspectivă istorică complementară asupra nașterii lui Iisus.
Francisc de Assisi este adesea creditat cu popularizarea devotamentului față de Pruncul Iisus, după ce în 1223 a construit un staul reprezentând Nașterea Domnului într-o peșteră din afara orașului Assisi. Acest simbol teologic este prezent astăzi în numeroase biserici din Occident.
Un alt aspect esențial al sărbătorii Crăciunului este împodobirea bradului, obicei ce își are originea în cultura germanică și care s-a răspândit global după Primul Război Mondial. Podoabele clasice includ globuri, ghirlande și un înger sau o stea în vârful bradului, simbolizând îngerii și steaua care i-a condus pe cei trei magi. În tradiția românească, bradul este numit „Pomul vieții” și este împodobit nu doar de sărbători, ci și la evenimente majore precum nunți sau înmormântări.
Crăciunul este celebrat diferit pe glob, însă elemente comune includ reuniunile de familie, colindele, târgurile de Crăciun și, mai presus de toate, celebrarea Vestei Minunate, Nașterea Domnului. Această sărbătoare se remarcă prin unicitatea sa istorică, fiind momentul în care „Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat din Duhul Sfânt și de la Fecioara Maria, și S-a făcut om”. Din acea clipă, istoria a început să se măsoare în ani de la Nașterea Domnului.