Compania Meta, care administrează platformele Facebook, Instagram și WhatsApp, a intervenit pentru a elimina aproximativ 20 de operațiuni secrete de influențare din întreaga lume în acest an. Cu toate acestea, firma a raportat că temerile anterioare legate de falsificarea alegerilor cu ajutorul inteligenței artificiale (AI) nu s-au confirmat în 2024, conform declarațiilor The Guardian.
Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale al Meta, a declarat că Rusia rămâne principala sursă de activitate online adversă. Într-o sesiune de informare, el a subliniat că este „surprinzător” cât de puțin a fost utilizată AI pentru a încerca să influențeze alegătorii în anul cu cele mai numeroase alegeri la nivel global. Clegg a precizat că Meta a trebuit să elimine mai mult de 500,000 de cereri de a genera imagini ale unor figuri politice precum Donald Trump și Kamala Harris, utilizând instrumentele proprii de inteligență artificială, în perioada premergătoare alegerilor din SUA.
Cu toate acestea, Meta s-a confruntat cu noi operațiuni ce foloseau conturi false pentru a manipula dezbaterea publică, cu frecvența de mai mult de unul la fiecare trei săptămâni. Printre incidentele de „comportament neautentic coordonat” s-a numărat și o rețea rusă care utiliza conturi fictive pe Facebook și site-uri de știri false pentru a viza audiențe din Georgia, Armenia și Azerbaidjan. O altă operațiune a avut loc în Rusia, unde AI a fost folosită pentru a crea site-uri de știri false sub mărci cunoscute, precum Fox News și Telegraph, cu scopul de a diminua sprijinul occidental pentru Ucraina și de a promova influența Rusiei în Africa.
„Rusia rămâne sursa nr. 1 a operațiunilor secrete de influență pe care le-am întrerupt până în prezent – cu 39 de rețele întrerupte din 2017”, a menționat Clegg. Următoarele surse frecvente de interferență detectate de Meta provin din Iran și China.
Acesta a mai oferit o evaluare a impactului falsificării AI în urma sondajelor din 50 de țări, inclusiv în SUA, India și Germania. „Nu am observat un impact semnificativ al AI în campaniile de dezinformare sau asupra alegerilor, iar efectele au fost modeste și limitate”, a afirmat Clegg, adăugând însă că aceste instrumente continuă să se dezvolte și ar putea deveni mai răspândite.
Evaluarea Meta este sincronizată cu cercetările Centrului pentru Tehnologii Emergente și Securitate, care releva că, în pofida absenteismului impactului AI asupra victoriei lui Donald Trump, conținutul creat de inteligență artificială a influențat discursul electoral prin amplificarea dezinformării. Sam Stockwell, cercetător la Institutul Alan Turing, a subliniat că AI ar fi modelat subtile discursurile electorale în recentele alegeri din SUA, promovând narațiuni dăunătoare.