„Brain Rot” a fost desemnat cuvântul anului 2024 de către Oxford University Press, alegerea fiind determinată de o preocupare din ce în ce mai mare legată de impactul consumului excesiv de conținut online, în special pe rețelele sociale. Peste 37.000 de persoane au participat la votul pentru selectarea acestui cuvânt dintr-o listă de șase termeni.
Cuvântul câștigător al premiului anual se desemnează pentru a reflecta stările de spirit și tendințele anului, concursul având printre câștigătorii anteriori termeni precum „rizz” și „climate emergency”. Potrivit Oxford University Press, „Brain Rot” este definit ca „presupusa deteriorare a stării mentale sau intelectuale a unei persoane, rezultat al consumului excesiv de materiale triviale sau lipsite de provocare.”
Deși termenul a câștigat notorietate recent, acesta a fost utilizat pentru prima dată în 1854, în lucrarea „Walden” de Henry David Thoreau. Pe această temă, președintele Oxford Languages, Casper Grathwohl, a menționat: „Brain Rot se referă la unul dintre pericolele percepute ale vieții virtuale și la modul cum ne folosim timpul liber. Nu este surprinzător că atât de mulți votanți au îmbrățișat termenul, aprobându-l ca fiind alegerea noastră din acest an.”
Celelalte cuvinte de pe lista scurtă au inclus „demure”, care a devenit proeminent ca urmare a unei tendințe în social media, „dynamic pricing”, „lore”, „romantasy” și „slop”, ultimul referindu-se la conținut generat prin inteligență artificială de calitate scăzută.
Decizia finală a ținut cont de votul publicului, comentariile și analizele suplimentare. Câștigătorii anteriori ai premiului includ termeni care au influențat discursul public în anii respectivi, precum „goblin mode” și „vax”.
Oxford University Press continuă să reflecte schimbările socioculturale prin selecția anuală a cuvântului, confirmând tendințele și preocupările predominante ale fiecărui an.