Reclamă

Salonic, al doilea oraș ca mărime din Grecia, deschide sâmbătă rețeaua de metrou, un proiect așteptat de două decenii și marcat de întârzieri cauzate de descoperiri arheologice semnificative, potrivit informațiilor furnizate de AFP și Agerpres.

Ministrul Transporturilor din Grecia, Christos Staikouras, a declarat pentru AFP că „totul este gata. După mulți ani, predăm cetățenilor principala linie de metrou a Salonicului”, în cadrul unui test realizat vineri.

Rețeaua de metrou automat, proiectată de filiala italiană a Hitachi Rail, se preconizează a transporta aproximativ 250.000 de pasageri pe zi în această metropolă din nordul Greciei. În stații, vor fi expuse unele dintre cele 300.000 de obiecte arheologice descoperite în timpul lucrărilor.

Construcția metroului a fost decisă în 2003, planificându-se inițial finalizarea în 2012. Însă, companiile implicate au dat faliment în timpul crizei financiare din Grecia.

Orașul, fondat în secolul al IV-lea î.Hr., a fost un important centru al Imperiului Roman și Bizantin și a cunoscut o perioadă de dezvoltare sub Imperiul Otoman. Scoaterea la lumină a antichităților, restituite ulterior pentru a fi integrate în noile stații, a costat 203 milioane de euro.

Noua rețea de metrou este a doua de acest fel în Grecia, după Atena, inaugurată în 2000. Exploatarea și întreținerea se realizează de către compania Thema, din care fac parte companii din Milano și Egis din Franța. Primul tronson, de 9,6 kilometri, urmează fostul bulevard roman care traversa orașul.

În timpul săpăturilor, au fost descoperite peste 50.000 de monede, piețe din marmură și o biserică creștină timpurie. Coroane și bijuterii de aur au fost găsite în peste 5.000 de morminte.

Extensia metroului către aeroportul Makedonia, a treia ca mărime din Grecia, este planificată, însă deschiderea nu se va realiza înainte de 2040.

În stația Agia Sofia, sunt expuse artefacte din epoca elenistică până în epoca modernă. „Toată perioada istoriei Salonicului poate fi povestită pe acest zid”, a spus Nikos Denis, director adjunct al Elliniko Metro.

Locuitorii și comercianții din Salonic și-au exprimat scepticismul față de proiect. „După atâția ani, numeroase magazine s-au închis de-a lungul bulevardului principal Egnatia”, a comentat Anastasia Polychronidou, angajata unui magazin.

Noul logo al metroului a stârnit controverse, prețul licitației crescând rapid și fiind atribuit unei mici companii din Atena.


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro