Expertul în conținut digital Cristian Bolocan a explicat, într-o declarație pentru Digi24, cum TikTok a influențat rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale din România, câștigat de candidatul independent Călin Georgescu. Conform acestuia, „algoritmul reacționează la acel mesaj care generează emoție” și contribuie la viralizarea rapidă a acestuia.
Contrar așteptărilor generale, Bolocan a subliniat că platforma TikTok nu este dominată de tineri, ci de utilizatori maturi, cu vârste peste 35 de ani. „Deși preconcepția noastră este că pe TikTok sunt foarte mulți utilizatori tineri, copii, generația Z etc., avem statistici care ne arată că predomină publicul matur de peste 35 de ani”, a precizat expertul.
Bolocan a subliniat că TikTok are peste nouă milioane de utilizatori în România, iar aceștia petrec, în medie, peste 32 de ore pe lună pe această platformă. Acesta a descris TikTok ca un „canal TV care învață ce emisiuni ne plac”, indicând astfel influența algoritmului asupra conținutului vizionat.
În ciuda complexității algoritmului TikTok, Bolocan a subliniat că acesta este exploatat prin utilizarea de „mesaje clare” și strategii de conținut simple și polarizante, care determină dezbaterea în secțiunile de comentarii și, astfel, viralizarea. „Vorbim despre o vulnerabilitate a algoritmului și despre o componentă destul de simplă. (…) Tinerii au fost atinși prin mesaje despre schimbare și anti-sistem, iar publicul matur prin apeluri la tradiție și suveranitate”, a detaliat Bolocan.
El a explicat că TikTok funcționează „pe bule de interes”, adaptându-se pentru fiecare utilizator în parte la criteriile și mesajele emoționale la care aceștia reacționează. „În esență, algoritmul reacționează la acel mesaj care generează emoție. Iar dacă noi știm să creăm mesaje cu mare impact emoțional, reușim să înțelegem algoritmul”, a concluzionat Bolocan.