Reclamă

Marea Britanie se străduiește de peste un an să îndepărteze armele britanice folosite în protecția transportului de petrol rusesc, care susține economia de război a Rusiei în ciuda sancțiunilor internaționale impuse, relatează Bloomberg. Situația este complicată de industria securității maritime, adaptată pentru a răspunde pericolelor piraților din Golful Aden și Oceanul Indian.

Pe 20 iulie 2024, petrolierul „Vernadski Prospect”, care transporta 730.000 de barili de țiței, a emis mesajul „Paznic înarmat la bord” în timp ce traversa Canalul Suez pe drumul din portul rusesc Primorsk spre India, una dintre puținele mari economii care continuă să achiziționeze petrol rusesc.

„Genesis”, una dintre navele implicate, funcționează ca un arsenale plutitor, conținând sute de arme britanice folosite pentru asigurarea protecției vaselor care traversează apele periculoase dintre Yemen și Somalia. Aceste nave devin astfel elemente cheie în sprijinirea Rusiei de a continua comerțul cu petrol, în ciuda sancțiunilor.

Liam Byrne, președintele comisiei pentru afaceri și comerț din parlamentul britanic, a declarat: „Arme din Marea Britanie sunt folosite pentru a proteja vasele rusești care transportă petrol și obțin profituri uriașe, utilizate pentru a finanța războiul ilegal al Rusiei din Ucraina”.

Companiile de securitate maritimă, cum este Sinbad Navigation, folosesc trei nave – Genesis, Siam și Antarctic Dream – pentru a depozita și transporta arme, generând venituri semnificative anual. Deși Regatul Unit a retras licențele armurilor de pe aceste vase, nu are dreptul legal de a le confisca.

După impunerea sancțiunilor, Rusia a exploatat portițele legale, transportând petrol cu vase fantomă și urmărind oportunități pe piața neagră. Numărul transporturilor de petrol din Rusia către India a crescut semnificativ, cu 63 de transporturi doar în septembrie anul curent. În aceeași perioadă, exporturile maritime către Europa au scăzut drastic.

Conform statisticilor, în 2023, Rusia a exportat în jur de 615 milioane de barili de petrol către India, comparativ cu 6,5 milioane în 2021. Această strategie a fost facilitată în special de securitatea navală asigurată de Sinbad Navigation.

În contextul sancțiunilor impuse de Marea Britanie, SUA și UE, companiile continuă să exploateze lacunele existente, asigurându-se că transporturile cruciale de petrol nu sunt afectate. Spre exemplu, 40% din importurile maritime de țiței ale Indiei în lunile mai, iunie și iulie provin din Rusia. Industria de securitate maritimă a apărut în contextul luptei antipiraterie, iar acum este folosită pentru protejarea și transportul siguranței economice a Rusiei.


Reclamă

Share.

Tânăr jurnalist de 25 de ani, absolventă a Facultății de Litere din Craiova, promptă atunci când vine vorba de redactarea articolelor de calitate, Mădălina a mai profesat în domeniu pentru cunoscute publicații din branșă. Iubește autenticitatea și este mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul pe care a ales să-l urmeze. Este dinamică, informată și gata să facă față oricărei provocări, indiferent cât de dificilă pare.

© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro