Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a atenționat consumatorii să fie vigilenți cu privire la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană, întrucât acestea pot vinde produse care nu respectă normele de siguranță ale UE. „Atenţie la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către aceşti comercianţi nu respectă normele de siguranţă pentru comercializarea în Uniunea Europeană”, a transmis Anghel, miercuri, printr-o postare pe Facebook.
Referindu-se la garanțiile produselor, Paul Anghel a precizat că reglementările rămân valabile indiferent de metoda de achiziție sau de preț. Aceste reguli sunt stabilite prin OUG 140/2021, care identifică două tipuri de garanții: legală de conformitate și comercială. Garanția legală este aplicabilă tuturor bunurilor vândute, responsabilitatea revenind vânzătorului.
Conform lui Anghel, „garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii”. În general, durata acesteia este de doi ani, însă pot exista excepții. Pe lângă garanţia legală, consumatorii pot beneficia și de o garanție comercială, care oferă avantaje suplimentare, cum ar fi perioade de garanție extinsă sau rambursarea sumei plătite. Aceasta nu poate înlocui sau anula garanția legală.
În caz de defect sau neconformitate a bunului achiziționat, consumatorii au dreptul la reparare, înlocuire, retur integrat sau reducerea prețului. „Ca regulă, iniţial, puteţi alege între reparare şi înlocuire”, menționează Paul Anghel, subliniind că repararea are prioritate dacă este cea mai economică soluție. Repararea sau înlocuirea produsului trebuie realizată în termen de 15 zile calendaristice de la sesizarea vânzătorului, iar costurile sunt suportate de către vânzător.
Chiar dacă consumatorii sunt îndrumați să contacteze direct service-ul pentru reparații, răspunderea legală revine vânzătorului. „Responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii”, a atras atenția Anghel.
Bunurile înlocuite beneficiază de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii, iar perioada de garanție se prelungește în urma reparațiilor cu timpul necesar aducerii produsului la starea normală de utilizare.