Un studiu realizat de Salvați Copiii relevă o problemă îngrijorătoare în grădinițele din România: fenomenul de bullying. 85% dintre educatori au raportat cazuri de preșcolari supuși insultelor sau comportamentului agresiv, iar peste jumătate dintre aceștia au copii care nu își găsesc parteneri de joacă.
Maria Coman, jurnalist Digi24, a subliniat că: „Unul din 5 copii este exclus în jocurile cu colegii adesea sau în permanență și, astfel, ajung să se izoleze”. De asemenea, un studiu amplu a concluzionat că părinții sunt principalii responsabili pentru comportamentele agresive ale copiilor.
O mamă al cărei copil a fost victimă a bullying-ului a mărturisit sub protecția anonimatului: „Eu vă vorbesc din prisma unui părinte care a avut un copil foarte timid, retras, care plângea în fiecare zi când îl duceam la grădiniță. Prin insistența mea de a afla motivul pentru care el e reticent de a rămâne la grădiniță, a dus la răspunsul lui în fiecare zi că îi este frică… Îi era frică de colegi”.
Formatorul Salvați Copiii, Mariana Moraru, a explicat că: „Putem vorbi de anumite comportamente pe care le preiau de la adulții din jur, pentru că știm foarte bine că la vârsta aceasta copiii învață prin imitație. Desigur, putem vorbi și de o tentativă a copiilor de a testa limite”.
Corina Cristescu, profesor cu experiență de 21 de ani în învățământul preșcolar, consideră că educatorii au responsabilitatea de a acționa ca un al doilea părinte pentru copiii din grădinițe. „Am văzut și eu acei copii care se izolează și acei copii care sunt mai energici și poate aceia care sunt mai energici nu-i bagă în seamă pe cei care se izolează”, a adăugat aceasta.
Profesorii sunt de părere că fenomenul de bullying reprezintă o problemă și în afara timpului pe care copiii îl petrec la grădiniță sau școală, având efecte asupra dezvoltării emoționale și sociale a celor mici.