Comisia Europeană a anunțat vineri că beneficiază de sprijinul necesar al statelor membre UE pentru a impune tarife de până la 45% la importurile de vehicule electrice din China, dar va continua să negocieze cu Beijingul pe acest dosar comercial sensibil, relatează surse din interiorul UE.
Decizia vine după o investigație antisubvenții de un an, în urma căreia Comisia Europeană a propus taxarea suplimentară a vehiculelor produse în China pentru a contracara subvențiile considerate neechitabile de către statul chinez față de producătorii europeni. În votul de vineri, zece țări membre au sprijinit tarifele, cinci s-au opus, iar 12 s-au abținut. Pentru a respinge propunerea ar fi fost necesară o majoritate calificată de 15 țări reprezentând 65% din populația UE.
Comisia și-a anunțat încrederea în „sprijinul necesar” pentru adoptarea tarifelor și va continua discuțiile cu Beijingul, sperând să găsească soluții alternative. Oliver Zipse, CEO-ul BMW, a descris votul ca un „semnal fatal pentru industria auto europeană” și a subliniat necesitatea unei soluții rapide pentru a preveni un conflict comercial între Bruxelles și Beijing.
Reacțiile negative au fost evidente și din partea Volkswagen, care a calificat decizia ca fiind „abordarea greșită”, iar Stellantis a afirmat că susține concurența liberă și loială, dar că industria se confruntă cu provocări semnificative din cauza strategiei comerciale a Chinei.
Poziția UE față de China s-a întărit în ultimii cinci ani, Bruxelles-ul văzând Beijingul ca un partener în anumite probleme, dar și ca un rival sistemic. Ca răspuns, China a lansat propriile investigații asupra importurilor UE, vizând brandy, lactate și carne de porc. Comisia a subliniat că producția neutilizată de vehicule electrice a Chinei, de trei milioane de unități pe an, reprezintă o provocare, având în vedere că această capacitate este de două ori mai mare decât piața UE. Cu tarife de 100% impuse de Statele Unite și Canada, Europa devine cea mai atrăgătoare piață pentru exporturile chineze.
Tarifele vamale actuale pentru vehiculele electrice chineze variază între 7,8% pentru Tesla și 35,3% pentru SAIC și alți producători care nu au cooperat în ancheta Comisiei. Aceste tarife sunt adăugate la taxa de import standard de 10% impusă de UE pentru automobile.