Reclamă

Țările Uniunii Europene iau în calcul amânarea impozitării carburanților poluanți pentru aviație pe o perioadă de 20 de ani, în încercarea de a progresa asupra unor reforme fiscale discutate de ani de zile fără un deznodământ concret, conform unui proiect de document obținut de Reuters și distribuit de News.ro.

Inițial, Comisia Europeană a propus, în 2021, o reformă a regulilor de impozitare a energiei, ce includea implementarea treptată a taxelor pe carburanții folosiți pentru zborurile efectuate în cele 27 de state membre ale UE. Această propunere urma să intre în vigoare în 2028, aplicând o cotă minimă de impozitare pentru combustibilul de aviație. Însă, din lipsa unui acord, s-a ajuns la considerarea scutirii acestora pentru încă 20 de ani.

Documentul subliniază că, în absența unei cantități suficiente de combustibili alternativi durabili (SAF) pe piață, impozitarea combustibililor de aviație ar duce mai degrabă la creșterea costurilor biletelor de avion decât la trecerea la alternative ecologice.

Sunt vizate de taxele minime doar aeronavele mici, de maxim 19 locuri, și ambarcațiunile utilizate pentru navigație privată de agrement, acestea fiind exceptate de la scutirea de 20 de ani.

Cu toate acestea, statele membre UE au libertatea de a introduce taxe naționale pentru aviație și combustibili maritimi, însă nu sunt obligate să o facă. După 15 ani, țările UE vor revizui necesitatea aplicării cotelor minime de impozitare odată ce perioada de 20 de ani se va încheia.

Documentul a fost elaborat de Ungaria, care deține președinția rotativă a UE. Ungaria conduce negocierile între statele membre până la sfârșitul anului. Un purtător de cuvânt al reprezentanței Ungariei la UE nu a comentat asupra acestei propuneri.

Diplomații UE vor dezbate propunerea pe parcursul acestei luni. Schimbările în politica fiscală europeană sunt complexe și necesită unanimitate, ceea ce înseamnă că orice națiune membră poate bloca deciziile.

Activiștii pentru climă, care pledează de mult pentru eliminarea scutirilor fiscale pentru combustibilii de aviație, avertizează că întârzierea impozitării contrazice angajamentul UE de a atinge emisiile nete zero până în 2050. Jo Dardenne, director de aviație la organizația Transport & Environment, a declarat că „Până când această taxă va intra în vigoare, lumea ar trebui să fi atins neutralitatea climatică”.


Reclamă

Share.

Tânăr jurnalist de 25 de ani, absolventă a Facultății de Litere din Craiova, promptă atunci când vine vorba de redactarea articolelor de calitate, Mădălina a mai profesat în domeniu pentru cunoscute publicații din branșă. Iubește autenticitatea și este mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul pe care a ales să-l urmeze. Este dinamică, informată și gata să facă față oricărei provocări, indiferent cât de dificilă pare.

© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro