Bogdan Ivan, ministrul Digitalizării, a anunțat într-un interviu exclusiv cu Alexandru Rotaru la Digi24, că se desfășoară proiecte de digitalizare a serviciilor publice chiar și în mediul rural. Aceste inițiative sunt menite să faciliteze accesul cetățenilor la documente și servicii publice de bază fără a vizita fizic primăriile.
„De la nivelul primăriei Prundu Bârgăului, până la primăria Cluj-Napoca sau București, oamenii să știe că pot să intre pe un site și vor putea să obțină documente, fără să trebuiască să scrie cu pixul pe hârtie,” a spus Bogdan Ivan. Astfel, locuitorii vor putea completa formulare online accesibile și intuitive, trimițându-le către primării printr-o simplă adresă de email.
Ministrul a explicat că acest proiect se înscrie într-un program național ce beneficiază de fonduri europene de peste 600 de milioane de euro. Pe 19 septembrie se va deschide perioada de depunere a cererilor pentru digitalizarea administrațiilor publice locale, în vederea creării unui concept tehnic integrat. Acest sistem va conecta administrațiile locale cu cea centrală, oferind o aplicație simplă de finanțare în doar cinci pași.
„Principalul scop e să creăm un limbaj tehnic comun, să asigurăm securitatea cibernetică și zona de servicii publice online, chiar și pentru localitățile rurale care încă nu s-au digitalizat,” a continuat Ivan. Primăriile de comună vor primi finanțare de până la 65.000 lei, iar cele de oraș, precum și consiliile județene, până la 175.000, respectiv 250.000 lei.
În faza inițială, vor fi incluse 1.000 de primării și consilii județene, urmând ca o nouă sesiune de finanțare să fie deschisă pentru alte 1.000 de primării până la sfârșitul anului. Astfel, cei care trăiesc în mediul rural vor avea șansa să acceseze și să utilizeze servicii publice digitale standardizate, având implementat un sistem facil și sigur pentru obținerea documentelor necesare direct de acasă.