Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au efectuat controale extinse la magazinele care comercializează produse înghețate, identificând nereguli grave ce puneau în pericol sănătatea consumatorilor. În urma acestor verificări, au fost aplicate amenzi de peste 2,5 milioane de lei.
Potrivit unui comunicat de presă al ANPC, inspecțiile s-au desfăşurat în perioada 12 – 23 august 2024 și au inclus 540 de operatori economici. Dintre aceștia, 466 prezentau diverse nereguli. Acțiunile au vizat peste 50 de tone de produse alimentare congelate, dintre care în jur de 34 de tone nu respectau reglementările legale în vigoare.
Ana Micu, jurnalist Digi24, a declarat: „De exemplu, inspectorii au găsit ambalaje care aveau acumulări de gheață, dar și ambalaje de pe care lipseau etichetele. În primul caz, unde vorbim despre gheață, explicația este simplă: produsele fuseseră decongelate și apoi recongelate, un proces despre care se știe că este periculos pentru sănătate. În același timp, atunci când vorbim despre etichete, inspectorii au descoperit că lipseau etichete, iar unele care erau pe ambalaje erau incomplete. Vorbim despre etichete care ar fi trebuit să conțină informații despre alergenii din produsele verificate, respectiv ingredientele pe care produsele le conțineau.”
Ca urmare a acestor deficiențe, ANPC a impus 400 de amenzi totalizând peste 2,5 milioane de lei. Au fost eliberate și 130 de avertismente, iar peste 27 de tone de produse congelate, considerate improprii consumului uman, au fost retrase definitiv de la comercializare.
Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC, a subliniat importanța unei atente verificări a produselor de către consumatori: „Toţi consumatorii trebuie să manifeste atenţie deosebită, în momentul în care cumpără produse alimentare congelate, inclusiv îngheţată, la ambalajele murdare, deteriorate sau care nu sunt închise etanş şi nu asigură salubritatea produsului. De asemenea, foarte importantă este verificarea de către consumatori, pe ambalaj, a datei durabilităţii minimale. Pentru a nu le fi afectată sănătatea, trebuie să refuze produsele pe eticheta cărora aceasta lipseşte sau este modificată ori depăşită”.