Partidul Alternativa pentru Germania (AfD) s-a dovedit de două ori mai eficient decât celelalte partide germane la un loc în a ajunge la electorat prin intermediul aplicației TikTok, relevă o analiză a datelor platformei. Această performanță ar putea explica rezultatele impresionante pe care partidul de extremă dreaptă le-a obținut în rândul tinerilor alegători, cu vârste între 18 și 24 de ani, conform sondajului Infratest Dimap.
Prezența puternică a conținutului AfD pe TikTok este considerată un factor major în succesul său electoral printre tineret, a declarat Roland Verwiebe, profesor la Universitatea din Potsdam, care a coordonat un proiect de monitorizare a partidelor germane pe platforma de socializare. „Credem că succesul AfD pe TikTok a contribuit la succesul electoral al AfD”, a afirmat Verwiebe. Mai mult de jumătate dintre tinerii germani cu vârste între 16-24 ani își iau informațiile politice exclusiv de pe TikTok, subliniază el, făcând platforma o influență semnificativă în modelarea opiniilor politice.
La alegerile recente din statele estice ale Saxoniei și Turingiei, AfD a obținut cele mai bune rezultate ale unui partid de extremă dreaptă de la al Doilea Război Mondial. Formațiunea a asigurat peste dublul voturilor obținute de partidele din coaliția de guvernare condusă de cancelarul Olaf Scholz, care include social-democrații, ecologiștii Verzi și Liber Democrații.
Cercetătorii din Potsdam au creat 30 de profiluri TikTok fictive pentru a analiza conținutul politic vizualizat de tinerii din Turingia, Saxonia și Brandenburg. În urma analizei, au constatat că, în medie, utilizatorii consultau nouă videoclipuri cu conținut AfD pe săptămână, comparativ cu cel mult un videoclip referitor la Uniunea Creștin Democrată sau Alianța Sahra Wagenknecht.
Potrivit lui Verwiebe, un factor care amplifică vizibilitatea conținutului AfD este rețeaua de influenceri de dreapta activă pe TikTok, care partajează și promovează mesajele partidului. De asemenea, se remarcă faptul că mulți dintre candidații AfD sunt activi pe TikTok. Conform unui studiu din iunie 2024 al Centrului Educațional Anne Frank, AfD este mai activ pe TikTok decât orice alt partid din Bundestag.
In concluzie, prin prezența sa puternică pe rețelele de socializare, AfD a reușit să tripleze numărul voturilor de la tinerii germani la alegerile europene din 2024, comparativ cu ultimele alegeri, și să repete acest succes în alegerile regionale recente. Conținutul său variat pe TikTok, de la clipuri politice la materiale de divertisment, a ajutat la consolidarea acestei poziții.