World Vision Romania a lansat propunerea de creare a unei platforme online pentru raportarea abuzurilor școlare de către copii și părinți, în contextul Planului național de combatere a violenței școlare adoptat recent de Guvern. Membrii organizației subliniază că măsurile actuale sunt orientate mai mult spre intervenția post-abuz, fiind necesare inițiative care să se concentreze pe prevenție și educație.
Conform unui comunicat emis de organizație, „Apreciem acţiunile Ministerului Educaţiei în direcţia prevenirii situaţiilor de abuz în şcoli, dar le considerăm mai degrabă orientate spre intervenţia post abuz, nu neapărat în sensul prevenirii şi a educării pentru prevenirea unor astfel de situaţii specifice în şcoli”.
Reprezentanții World Vision Romania susțin că dezvoltarea emoțională și educația despre prevenirea abuzului ar trebui să fie prioritățile principale. Planul național recunoaște subraportarea incidentelor violente, evidențiind că frica de consecințe și toleranța comunitară limitează raportarea.
În viziunea World Vision Romania, platforma online pentru raportare este esențială: „După ce o reclamație este înregistrată în platformă, trebuie să existe un protocol de intervenție și soluționare a problemei semnalizate, din partea Ministerului Educației și Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copiilor, pentru a ajuta victima acelui abuz”.
Organizația identifică ambiguități în definirea violenței, lipsa unui mecanism de monitorizare eficient și probleme cu supravegherea video drept puncte slabe ale actualului plan. De exemplu, abuzurile verbale și psihologice nu sunt clar definite ca acte de violență, iar elevii consideră că supravegherea video nu rezolvă problema esențială a violenței.
Echipa World Vision Romania consideră necesar un mecanism clar de monitorizare și formarea cadrelor didactice. „Considerăm că nici una dintre măsurile Planului naţional de combatere a abuzului în şcoli nu va deveni o prioritate, fără un mecanism clar de monitorizare a acţiunilor implementate şi de formare a cadrelor didactice în acest sens”, spun membrii organizației.
În final, observația elevilor din Consiliul Consultativ World Vision accentuează importanța abordării directe: „consideră că supravegherea video în școli nu reprezintă o soluție în sine împotriva violenței școlare”.