Luni seara, Cezar Osiceanu, pilot la TAROM, a explicat, în exclusivitate la Digi24, motivele blocajului de la compania aeriană. Piloții au decis să nu mai vină la serviciu din cauza mai multor probleme, inclusiv lipsa echipamentelor de zbor și a mâncării de calitate, precum și a salariilor mai mici comparativ cu alți transportatori aerieni.
„Nu este o problemă că suntem într-o grevă. Aici a fost decizia fiecărui pilot căruia i-a ajuns cuțitul la os”, a declarat Osiceanu. De asemenea, el a adăugat că „compania trebuia să asigure comunicare, să asigure piloți de schimb, nu e problema noastră”.
Osiceanu a explicat că, potrivit codului aerian, atunci când un pilot nu se simte apt pentru misiunea de zbor, acesta poate renunța la zbor pentru 48 de ore, anunțând angajatorul. În ultimii cinci ani, 500 de piloți au plecat din companie, explicând că salariile și condițiile de muncă au fost un factor major în decizia lor.
„Un pilot comandant de la ATR, care dă examene de două ori pe an și riscă să piardă licența de zbor dacă nu obține note bune la simulator, are 12.000 lei pe lună salariu. Un pilot comandant de Boeing are între 14.000 și 15.000 lei pe lună salariu. Comparativ, un comandant la Wizz Air primește între 10 și 12.000 de euro net, iar copilotul 6.000 de euro”, a spus Osiceanu.
Problemele de management au fost subliniate de Osiceanu, care a menționat că în ultimii cinci ani, TAROM a avut 19 directori, niciunul dintre ei neavând experiență în aviație. „S-au făcut restructurări prost gândite. Am dat afară însoțitori de bord, ca să îi închiriem apoi de la Blue Air, concurenta noastră”, a explicat pilotul.
El a mai adăugat că lipsa echipamentelor necesare, precum căștile de zbor și tabletele, afectează siguranța și eficiența piloților. „Nu avem căști de zbor, n-avem tablete, avem uniforme de patru ani de zile care s-au rupt, arătăm jalnic”, a spus Osiceanu. O altă problemă serioasă este calitatea mâncării livrată de un furnizor despre care spune că a cauzat indigestii repetate, el însuși fiind afectat de zece ori de-a lungul vremii.
Amenațările de la ANSVSA din cauza platourilor expirate și încălcarea reglementărilor privind aportul caloric constituie alte preocupări majore. „Legea 223 obligă să se asigure la toate zborurile un platou de 5.500 de calorii”, a precizat pilotul.
Necunoașterea dacă alți piloți vor fi apți pentru zbor mâine rămâne o întrebare deschisă. „Eu din punct de vedere medical, dacă mâine sunt apt și mă cheamă compania, asta e. Sunt apt, trebuie să merg”, a concluzionat Osiceanu.