Reclamă

Costurile de sănătate, provocate de poluarea aerului din Bucureşti, sunt cele mai mari din Europa, şi ajung la aproximativ 3.000 de euro per persoană, potrivit experţilor Asociaţiei 2Celsius. Aceștia propun implementarea de Zone cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE) până în 2025 pentru a îmbunătăți calitatea aerului.

„Poluarea aerului este asociată cu o gamă largă de probleme de sănătate, inclusiv boli respiratorii cronice, boli cardiovasculare şi cancer pulmonar. Organizaţia Mondială a Sănătăţii estimează că poluarea aerului cauzează anual aproximativ 7 milioane de decese premature la nivel global. Costurile de sănătate provocate de poluarea aerului din Bucureşti sunt cele mai mari din Europa, de aproximativ 3.000 de euro”, se menţionează într-o analiză a Asociaţiei 2Celsius citată de Agerpres.

De asemenea, Agenţia Europeană de Mediu anunţă că poluarea atmosferică rămâne principalul risc de mediu pentru sănătatea europenilor, estimând că cel puţin 253.000 de decese din UE în 2021 pot fi imputate expunerii la poluarea cu particule fine în suspensie (PM2,5).

Conform unei cercetări realizate de 2Celsius şi Ecopolis în 2023, care a monitorizat nivelul dioxidului de azot (NO2) în 21 de locaţii din Bucureşti, au fost înregistrate depăşiri ale pragurilor limită impuse de legislaţie în şase puncte. NO2, un gaz rezultat din traficul rutier, activităţile industriale şi producerea energiei electrice, afectează sănătatea umană prin provocarea afecţiunilor respiratorii.

„Bucureştiul trece de ani de zile printr-o criză de mobilitate care a însemnat că oraşul este sufocat de maşini şi de emisiile acestora. Zonele de emisii reduse sunt una dintre cele mai eficiente modalităţi pentru a îmbunătăţi calitatea aerului în oraşe”, a explicat Mihai Stoica, directorul executiv al 2Celsius, în analiza citată.

Organizaţia de mediu a prezentat o propunere de implementare a zonelor cu emisii reduse în Raportul privind arderile de deşeuri şi alte materiale valorificabile în Bucureşti şi Ilfov, elaborat de Ecopolis şi AerLive în 2021. Conform Legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, aceste zone implică restricționarea accesului vehiculelor în funcție de nivelul emisiilor poluante.

„În aceste zone, se încurajează utilizarea mijloacelor de transport mai puţin poluante, cum ar fi vehiculele electrice, bicicletele sau transportul public ecologic, şi se pot aplica taxe sau restricţii pentru vehiculele cu motoare convenţionale care nu respectă standardele de emisii stabilite. Implementarea zonelor cu nivel scăzut de emisii presupune o serie de măsuri administrative şi tehnice, inclusiv instalarea de semnalizări adecvate, monitorizarea nivelului de emisii şi aplicarea de sancţiuni pentru nerespectarea reglementărilor”, susţin reprezentanţii asociaţiei de profil.

În concluzie, costurile de sănătate asociate poluării aerului în Bucureşti sunt alarmant de mari și necesită implementarea rapidă a măsurilor propuse pentru a îmbunătăți calitatea vieţii locuitorilor.


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro