În încercarea de a reduce consumul de combustibil și emisiile de carbon, compania Aerolane a copiat trucurile păsărilor migratoare și a introdus un concept inovator pentru transportul aerian de marfă: „pianul zburător” – planoare cargo fără pilot, remorcate în aer de un alt avion, relatează BBC și Bloomberg.
Cel mai nou model de testare este cunoscut sub numele de „pianul zburător”. Motoarele avionului remorcat nu sunt pornite, iar elicele sale se învârt doar pentru a ajuta la aerodinamică. Alte teste au măsurat tensiunea din linia de tractare și au constatat momentul când aceasta a scăzut, iar avionul remorcat a început să planeze împins de curenții generați de avionul principal.
Planul Aerolane este să introducă toate aceste date într-un program care va ghida un avion de marfă fără echipaj prin aer, pentru a profita de avantajele planării pe distanțe lungi fără consum de combustibil. Unul sau mai multe astfel de planoare cargo ar putea fi remorcate în zbor de un avion cu reacție, care la rândul său transportă marfă, până la destinație, unde ar urma să aterizeze în mod independent. Doar avionul din vârful formației de zbor ar folosi combustibil, ceea ce ar reduce drastic costurile de transport.
Cu planoare special proiectate pentru a obține o formă cât mai aerodinamică, s-ar putea economisi până la 65% din combustibilul ars, potrivit Bloomberg. În teorie, planul ar trebui să funcționeze într-un mod asemănător cu un camion care trage după el o remorcă, în timp ce curenții de aer ar rezolva o mare parte din problemă. Aceeași idee a avut-o și Airbus, atunci când a testat tehnica în 2021 folosind două avioane A350 care zburau la 3 kilometri unul în spatele celuilalt pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon și consumul de combustibil.
Todd Graetz, un pilot cu 12 ani de experiență, a fondat Aerolane împreună cu Gur Kimchi, un veteran al proiectului de livrări cu drona desfășurat de Amazon, pornind de la ideea că „trebuie să fie o metodă mai bună de a obține mai mult de la avioanele deja existente”. Proiectul a ridicat multe semne de întrebare, în special în rândul piloților cu experiență. Avionul remorcher trebuie să poată decupla cablul de remorcare în orice moment în timpul zborului, în timp ce planorul autonom trebuie să poată să aterizeze în siguranță fără să prezinte un risc pentru populația locală.
Aerolane spune că planoarele cargo vor avea un mic motor electric care acționează o elice, care se va activa în cazul în care aeronava trebuie să repete aterizarea sau ca să aterizeze în alt loc din apropiere. Graetz spune că marile companii implicate în transportul aerian de marfă sunt interesate de orice metodă prin care ar putea să reducă costurile livrărilor. În afară de costul combustibilului, companiile aeriene se confruntă și cu problema emisiilor de carbon și cu lipsa piloților cu experiență.
Autoritățile din domeniul aviației vor fi greu de convins în privința acestui proiect, în special în SUA, unde Autoritatea Federală de Aviație (FAA) întâmpină mari probleme după scandalul provocat de recentele incidente de la bordul avioanelor Boeing. Cu toate că obiectivul final este acela de a transforma întreaga operațiune într-una fără echipaj, primele design-uri iau în calcul un „pilot de siguranță” cu care companiei îi va fi mai ușor să obțină aprobările de care are nevoie din partea FAA.
Iar dacă „pianul zburător” va deveni realitate, cine știe și ce alte inovații vor fi posibile?