Guvernul a aprobat vineri ordonanța de urgență pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, care prevede, printre altele, prelungirea cu șase luni a termenului de aplicare a e-TVA, a anunțat ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, la finalul ședinței Executivului.
„Astăzi s-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede șase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferențe privind TVA, dar și notele justificative să nu fie percepute contribuabililor. În acest fel, Ministerul Finanțelor are posibilitatea să analizeze acest mecanism și de unde rezultă diferența între ce e depus la Fisc și notele depuse de contribuabili. Am aprobat constituirea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanții din mediul de afaceri, din ANAF, să evaluăm dacă putem să avem alte propuneri de măsuri pentru îmbunătățirea acestui mecanism”, a declarat Marcel Boloș.
El estimează la 120 de miliarde lei încasările din TVA la bugetul de stat în acest an. „Este principalul nostru impozit din care se finanțează toate celelalte categorii de servicii publice, de la școli, spitale, unități sanitare și drepturile de asistență socială, inclusiv pensiile. Este, cum spuneam, impozitul de care trebuie să avem grijă. El nu constituie un cost pentru întreprinderile mici și mijlocii, pentru companiile din România. Este un impozit neutru. Nu afectează costurile de funcționare ale firmelor”, a mai menționat Boloș.
Ministrul de Finanțe a mai precizat că mecanismul e-TVA este necesar pentru că țara noastră are obligația să reducă cu 5% gap-ul de TVA, conform PNRR, din anul 2025. Totodată, România trebuie să se alinieze standardelor OCDE care prevăd ca autoritățile fiscale, în relația cu contribuabilii, să lucreze cu declarațiile de impozite și taxe precompletate.
„De ce avem nevoie de e-TVA? Pentru că avem o obligație de reducere a gap-ului de TVA cu câte cinci puncte procentuale, conform PNRR, începând cu anul 2025. Trebuie să ne aliniem la obiectivele și standardele OECD care prevăd ca autoritățile fiscale, în relația cu contribuabilii, să lucreze cu declarațiile de impozite și taxe precompletate. Acesta este viitorul administrațiilor fiscale, respectiv cea în care informațiile privind impozitele și taxele se regăsesc în aceste declarații de deconturi precompletate, la care și noi am lucrat în cadrul mecanismului e-TVA”, a subliniat ministrul.
El a mai spus că ordonanța de urgență prevede și „extinderea de la 5 zile la 20 zile pentru informațiile din decontul completat”. „S-a abrogat nota justificativă de TVA și s-a înlocuit cu notificarea de conformitate și a fost adăugat că nu va fi folosită notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, inadvertențe în bazele de date. Este așa cum am făcut și la e-Factura. Un ultim punct important a fost cel referitor la revizuirea contravențiilor. Ele au fost reduse și s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenție, astfel încât, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri atunci când identificăm că sunt situații ce privesc evaziunea fiscală”, a adăugat Boloș.
Liberalul a punctat că „este un pachet de măsuri de digitalizare a României”. „Alături de e-Factura, e-TVA, sunt în pregătire și RO e-Proprietatea. Va avea o discuție cu mediul de afaceri. În pregătire este Declarația unică inteligentă pentru PFA. Sunt în pregătire și modulele antifraudă de organizare a inspecției fiscale și antifraudă”, a mai spus el.
Modulele Antifraudă vor intra în testarea pilot din 1 august, a anunțat ministrul Finanțelor. Potrivit acestei ordonanțe de urgență pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, pentru protejarea puterii de cumpărare a angajaților încadrați cu salariul minim pe economie, Guvernul a modificat reglementările referitoare la aplicarea deductibilităților pentru acordarea unor beneficii salariale.
Astfel, pentru acordarea facilității fiscale privind neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună, va fi ajustat plafonul lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor. Vor fi excluse de la calculul acestuia contravaloarea tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
Decizia este luată de Guvern în contextul creșterii salariului minim pe economie, începând cu 1 iunie, de la 3.300 de lei la 3.700 de lei și a stabilirii facilității de neimpozitare a sumei de 300 de lei. De asemenea, actul normativ stabilește că până la 31 decembrie 2024 punctul de amendă va fi în cuantum de 165 de lei.