Campanii de ultim moment se răspândesc pe rețelele sociale și sunt menite să descurajeze oamenii să voteze la alegerile europene din această săptămână, a avertizat miercuri Parlamentul European.
Sub hashtag-urile #iononvoto (nu votez) și #iorestoacasa (stau acasă), mii de utilizatori de pe X indică faptul că nu vor participa la alegeri și resping sistemul politic. Potrivit unui purtător de cuvânt al Parlamentului European care a identificat și raportat această mișcare, scopul lor este de a descuraja alți cetățeni să meargă la vot. „Este o narațiune pe care am văzut-o repetându-se în timpul alegerilor trecute, potrivit căreia alegerile nu vor fi libere și corecte,” a declarat purtătorul de cuvânt joi. Acest hashtag a fost într-adevăr folosit anterior în voturile naționale din 2014 și 2022.
Aceste postări sunt adesea însoțite de montaje foto sau video care vizează ridiculizarea politicienilor și a partidelor lor. În timp ce conținutul variază, unele teme recurente includ respingerea UE, ostilitatea față de migranți, neîncrederea în vaccinuri și refuzul de a trimite trupe italiene pentru a ajuta Ucraina, sugerând astfel o posibilă intervenție rusă.
Alegătorii germani au fost asaltați de imagini pe TikTok care îi instruiau cum să-și marcheze buletinele de vot atunci când votează la alegerile europene. Postările avertizează că o cruce care nu depășește linia cercului este corectă și votul va fi luat în calcul, în timp ce o cruce care se extinde dincolo de marginile sale duce la anularea votului.
Potrivit conturilor de știri false, agenții electorali ar verifica pentru a se asigura că orice voturi în favoarea AfD se încadrează doar în cerc și nu depășesc liniile, în caz contrar, acestea ar fi considerate nule. Cu toate acestea, legea electorală din Germania spune că alegătorii își pot marca buletinele de vot punând o cruce în cerc sau „prin alt mod”.
O altă problemă cu votul prin corespondență a provocat confuzie: unele mesaje de pe X susțin că buletinele de vot cu colțuri tăiate sunt invalide. Cu toate acestea, acest lucru este, de asemenea, greșit.
Dezinformarea nu este întotdeauna organizată din străinătate și poate rezulta din inițiative individuale cu intenții umoristice sau înșelătoare. O mână de utilizatori spanioli au împărtășit cu adepții lor o „tehnică” care ar permite „votul dublu”. Ei au susținut că, prin introducerea a două buletine de vot în plic și adăugarea unei note procentuale scrise de mână, ar fi posibilă împărțirea votului între două partide. Acest truc nu este eficient, deoarece va invalida votul. Fotografiile apărute pe internet arată întotdeauna un vot împărțit între Partido Popular (PPE) și Vox (ECR) și ele provin de la conturile utilizatorilor care au susținut anterior poziții de stânga, indicând faptul că acestea urmăresc să înșele alegătorii de dreapta.
În Franța, în timp ce cauza pro-palestiniană este un subiect proeminent în campania partidului de extremă stânga La France Insoumise, cei care sunt împotriva partidului au sugerat adăugarea unui desen al unui steag palestinian pe buletinul de vot pentru a-și arăta sprijinul. Această sugestie înșelătoare, indiferent dacă este plină de umor sau rău intenționată, a fost luată în serios de unii utilizatori X, precum și de oficiali ai partidului, inclusiv de deputatul Manuel Bompard, care a chemat-o pe autoarea unuia dintre tweet-uri, acuzând-o că încearcă să „inducă în eroare alegătorii”.
Campaniile de dezinformare de pe rețelele sociale, inclusiv hashtag-urile populare care îndeamnă la absenteism, sunt folosite pentru a descuraja participarea la vot în diverse state membre ale UE. Alegătorii din Germania și Spania sunt vizați prin mesaje menite să creeze confuzie funcțională asupra procesului electoral, în timp ce în Franța, utilizatori de pe X sugerează opțiuni de vot invalide pentru a submina anumite grupuri politice. Fenomenul nu este nou, fiind întâlnit și în perioadele electorale anterioare.