Înainte de sărbătorile pascale, prețurile la produsele tradiționale au crescut considerabil, afectând bugetul familiilor. Un kilogram de carne de miel costă acum între 50 și 55 de lei în piețe, potrivit fermierilor, iar pastrama de berbecuț poate ajunge chiar și la 60 de lei pe kilogram. Organele de miel, folosite la prepararea drobului de Paște, se vând și acestea cu 30 de lei pe kilogram.
Creșterile de prețuri se datorează cererii mari din această perioadă, iar tendința este că acestea să continue să crească. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, prețul cărnii în general a crescut cu 10% în ultimul an, cele mai mari scumpiri fiind înregistrate la carne de porc și de miel. Consumul mediu de carne de miel sau oaie pe an pentru un român este de aproximativ trei kilograme.
În plus, legumele au înregistrat și ele prețuri record. Un kilogram de roșii românești poate ajunge să coste până la 50 de lei, iar prețurile sunt susceptibile să crească în continuare înainte de Paște.
Aceste creșteri de prețuri pot afecta bugetele familiilor și îi determină pe oameni să caute alternative sau să își ajusteze planurile de cumpărături pentru sărbătorile pascale.
În același timp, prețul la cacao, ingredientul de bază pentru iepurașii și ouăle de ciocolată, s-a dublat în ultimele luni, acesta depășind 8.900 de dolari tona la Bursa de la New York. Arborii de cacao din vestul Africii, cea mai importantă regiune pentru culturile de cacao, au fost afectați.
„Prețurile persistent scăzute pentru producători și schimbările climatice au dus la valorile record ale cotațiilor futures la cacao. Este un șoc pentru unii, dar era previzibil”, a declarat Emily Stone, fondatorul distribuitorului de cacao Uncommon Cacao.
Consecințele acestei creșteri a prețurilor la cacao se resimt deja în costul tabletelor de ciocolată, unele devenind mai scumpe și mai mici sau fiind umplute cu alte arome pentru a atenua impactul pe care îl au cotațiile asupra costului de producție.
De exemplu, în ultimul an, prețul mediu al ouălor de ciocolată în SUA a crescut cu 12%, potrivit datelor companiei de cercetare NIQ. 44% din gospodării spun că acum achiziționează mai puțină ciocolată sau dulciuri din cauza inflației.
Astfel, prețurile la produsele pentru Paște au explodat, punând presiune pe bugetul familiilor.