Incidente de bruiaje ale semnalului GPS au fost raportate în mod constant deasupra regiunii baltice, cu o concentrare specifică în jurul exclavei rusești Kaliningrad. Aceste bruiaje, crescute semnificativ în număr începând cu ianuarie 2022, sunt văzute ca o amenințare directă de către Dana Goward, președintele Fundației pentru Reziliența Sistemului de Navigare, care susține că Rusia „atacă în mod regulat aeronavele, pasagerii și teritoriul suveran al țărilor NATO”.
Conform Eurocontrol, în primele două luni ale anului 2024, rapoartele privind întreruperile GPS au cunoscut o creștere alarmantă, înregistrând aproape șapte ori mai multe incidente decât în primele două luni din 2023. EASA analizează problema, dar nu a confirmat originea rusă a interferențelor sau dacă acestea sunt intenționate. Purtătorul de cuvânt al EASA, Janet Northcote, menționează posibilitatea ca activitatea să fie conflictuală, având impact asupra aviației civile ca efect secundar.
Despre practica bruiajului și a „spoofing-ului”, Goward explică ușurința executării acestor acțiuni, menționând recente situații când avioane cu semnal fals au zburat aproape accidental în spațiul aerian iranian fără autorizație. Jenni Kiiski de la Finnair confirmă că interferențele au fost raportate în regiuni precum Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mediteranei.
Stuart Fox de la IATA asigură că, deși bruiajul GPS poate fi o problemă, acesta nu prezintă un risc semnificativ pentru siguranța zborurilor, deoarece avioanele dispun de modalități alternative de navigație. Totuși, aceste bruiaje cresc volumul de muncă pentru piloți și controlorii de trafic aerian, amplificând riscul de erori.
Bruiajele GPS din regiunea baltică aduc în discuție probleme politice și militare mai largi, fiind legate de evenimente precum aderarea Suediei la NATO și activarea sistemului antirachetă Aegis al SUA în nordul Poloniei, sugerând o posibilă implicare a Rusiei în aceste incidente.