Potrivit celui mai recent studiu realizat de MKOR privind cumpărăturile de Black Friday în România, procentul românilor care intenționează să profite de reduceri în acest an a scăzut cu 5 puncte procentuale față de anul trecut, ajungând la 57%. Această scădere poate fi atribuită pesimismului general privind situația economică actuală.
Conform studiului, 6 din 10 români intenționează să facă achiziții de Black Friday în 2023, în scădere comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, interesul pentru cumpărături este în continuare relativ ridicat.
De asemenea, 8 din 10 români au un buget dedicat pentru cumpărături de Black Friday, față de doar 20% în anul precedent. Alocarea bugetului se face în funcție de resursele financiare disponibile și prețul produselor de pe lista de cumpărături, conform Adevărul.ro.
Preferințele și planificarea cumpărăturilor
Studiul arată că persoanele sub 40 de ani, femeile, persoanele cu venituri medii, părinții cu copii minori și cei fără copii și-au făcut planuri pentru cumpărăturile de Black Friday din luna noiembrie. În comparație cu anul trecut, a crescut interesul pentru articolele de modă, înregistrând o creștere de 14%. Cei hotărâți să meargă la cumpărături își fac lista cu 2-3 săptămâni înainte de 1 noiembrie.
Pe fondul climatului economic incert, majoritatea românilor care intenționează să profite de reducerile de Black Friday au deja un buget orientativ. Doar 1 din 5 români mai merg la cumpărături fără un plan financiar prestabilit, față de 4 din 5 în 2022.
Interesul pentru electronice și electrocasnice a scăzut cu 7 procente față de anul trecut, în timp ce interesul pentru produsele IT&C a scăzut de la 34% în 2022 la 27% în acest an. Cu toate acestea, interesul pentru articolele de modă a crescut cu 14%. Bărbații sunt mai interesați de produsele IT&C, în timp ce Gen Z și femeile sunt mai interesate de articolele de modă.
Motivația cumpărăturilor de Black Friday
Achiziționarea produselor sau serviciilor dorite la prețuri mai bune rămâne motivul principal pentru care 6 din 10 români cumpără de Black Friday. De asemenea, ocazia este preferată și de cei care vânează ofertele în general. Reducerile din noiembrie sunt și un bun prilej de a cumpăra cadouri pentru Crăciun sau diverse alte aniversări.
Preferința pentru cumpărături online
Potrivit studiului, mediul online rămâne preferat de români atunci când vine vorba de achiziționarea de produse de Black Friday. Cu toate acestea, 1 din 4 români preferă mixul dintre magazinele fizice și cele online.
Mediul online este preferat și pentru căutarea de informații privind ofertele disponibile de Black Friday, cu aplicațiile mobile ale magazinelor și rețelele de socializare fiind cele mai accesate. Reclamele TV sunt o sursă de inspirație pentru o treime dintre cei care au planuri de cumpărături de Black Friday.