După ce au trecut șase ani de la implementarea Mecanismului de Feedback al Pacientului în decembrie 2016, pacienții români au raportat progrese notabile pe toate planurile în sistemul medical din România. La nivel național, toți indicatorii evidențiază ameliorări. Iată câți angajați mai cer șpagă în ziua de azi în spitalele de la noi din țară.
Mecanismul de Feedback al Pacientului în România este un sistem prin care pacienții pot să își exprime părerile, experiențele și sugestiile legate de serviciile medicale pe care le-au primit în cadrul sistemului de sănătate românesc. Acest mecanism este conceput pentru a ajuta la îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate și pentru a adresa problemele și nemulțumirile pacienților.
Cum pot anunța pacienții că li s-a solicitat „șpagă” în spitale
Ulterior Ministerul Sănătății a inițiat un proiect de ordin care prevede modificarea procesului de feedback pentru pacienții care primesc îngrijire în spitalele publice. Conform propunerii, pacienții care completează formularul de feedback și indică faptul că li s-au solicitat „spagă” sau alte recompense de către personalul medical, nu vor mai fi contactați ulterior de autorități pentru a oferi detalii suplimentare legate de posibilele cazuri de corupție (așa cum se întâmplă în prezent, conform Ordinului ministrului sănătății nr. 1501/2016 privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice). Această schimbare nu va afecta structura formularului de feedback, ci doar modalitatea în care autoritățile abordează aceste cazuri. Pacienții vor fi încurajați să semnaleze inițiativele proprii către autorități în legătură cu orice nereguli întâmpinate, conform Graphs.ro.
Românii sunt mai mulțumiți de serviciile din spitale, față de 2016
Analizând fiecare întrebare în parte, se observă următoarele:
- În 2023, peste 50% dintre pacienți se declară foarte mulțumiți de serviciile din spitale, comparativ cu 35% în 2016.
- În ceea ce privește implicarea medicului, 65% dintre pacienți se declară foarte mulțumiți, în creștere față de 55% în 2016.
- Procentul pacienților foarte mulțumiți de curățenia în spital a crescut de la 30% în 2016 la 42% în 2023.
- Ponderea pacienților care au declarat că au fost nevoiți să-și cumpere medicamente a scăzut de la peste 20% în 2016 la 14% în 2023.
- Peste 50% dintre pacienți se declară foarte mulțumiți de activitatea asistentelor, în creștere de la 38% acum șase ani.
- Aproape 90% dintre pacienți se declară mulțumiți de explicațiile primite cu privire la diagnostic și tratament în 2023, în creștere de la aproximativ 85% în 2016.
- Peste 87% dintre pacienți ar recomanda în 2023 unui apropiat să se trateze la spitalul la care au fost tratați și ei, în creștere de la aproximativ 81% acum șase ani.
Câți angajați din sistemul de sănătate mai cer șpagă în prezent
- S-a înregistrat o creștere de 2% de la aproximativ 85% la aproximativ 87% în proporția pacienților care consideră că starea lor de sănătate este mai bună după externarea din spital (2017/2023).
- Nivelul șpăgii din spitale s-a redus la jumătate de la aproximativ 4% din cazuri sesizate în 2016/2017 la sub 2% în 2023.
- Procentul pacienților care doresc să raporteze cazuri de corupție din spitale a scăzut de la aproximativ 2.5% la începutul seriei de date la 2% în 2023 și ocazional chiar sub acest procent.
- În ansamblu, mecanismul de feedback al pacientului în România este un instrument important pentru a asigura că sistemul de sănătate răspunde eficient și eficace la nevoile și așteptările pacienților. Cu toate acestea, implementarea și eficacitatea acestui mecanism pot varia în funcție de resursele și capacitatea instituțională a diferitelor unități medicale și autorități de sănătate publică.