Coco Chanel este o icoană pentru modă și feminism.
La urma urmei, ei i se atribuie proiectarea rochiei negre. Dar atârnate lângă acel LBD în dulapul ei sunt și câteva schelete destul de mari.
De la începutul vieții sale de orfană de facto până la a devenit unul dintre cele mai recunoscute nume din modă, povestea de viață a lui Coco Chanel este plină de aproape atât de multe mituri, cât și legendă. O icoană a împuternicirii femeilor, influența ei nu doar asupra felului în care femeile se îmbracă, ci și asupra gamei de posibilități pe care și le pot imagina pentru ele însele, este greu de exagerat. Și cu legătura ei cu modernitatea, este greu de crezut că s-a născut în secolul al XIX-lea.
Înainte de a fi designer, a fost o avocată a femeilor. Chanel nu a crezut neapărat că va deveni celebră. Dar știa că avea câteva idei inovatoare și dorea să demonstreze că femeile pot face orice. Și să o facă și mai bine.
Istoria lui Chanel în modă a început în 1910, când și-a deschis primul magazin. Iar influența ei nu s-a încheiat până în prezent, în ciuda morții ei în 1971. Este clar că a fost întotdeauna mai mult decât un designer, dar a fost o colaboratoare, o persoană socială. alpinist, feministă? Să separăm realitatea de ficțiune și să ne uităm la cine a fost Chanel. Femeie care a făcut aproape totul și a făcut totul cu stil – cu adevărat.
Prima partea din viață
Dacă imaginea ei de astăzi este una de eleganță și rafinament, viața timpurie a lui Chanel nu a oferit un prevestire a ceea ce avea să vină. Născută în afara căsătoriei la 19 august 1883, în Saumur, Franța, Gabrielle Bonheur Chanel a fost numită după una dintre călugărițele care conducea casa de săraci unde a tras prima suflare. Părinții ei s-au căsătorit în cele din urmă și au avut în total șase copii împreună. Potrivit autorilor Isabella Alston și Kathryn Dixon, care au scris cartea „Coco Chanel”. Designerul a încercat să-și șteargă documentele de naștere „din dorința arzătoare și nemuritoare de a-și ascunde educația umilă”.
Când mama ei a murit în 1895, tatăl lui Chanel a dus-o pe ea și surorile ei la un orfelinat de la Obazine Abbey, o mănăstire cisterciană din actualul oraș Aubazine. Deși interviurile cu Chanel oferă o versiune cu totul diferită a trecutului ei. Ea era cunoscută pentru că a încercat. Pentru a reinventa o copilărie mai plăcută. Cu toate acestea, la orfelinat, ea a învățat să coasă. Iar estetica de acolo a fost creditată pentru că i-a inspirat preferințele viitoare de design.
La vârsta de 18 ani, Chanel a părăsit orfelinatul de la mănăstire pentru Notre Dame Finishing School din Moulins ca student de caritate. Ea a dezvoltat o relație cu familia tatălui ei, inclusiv una apropiată cu mătușa ei Adrienne, care avea aproximativ vârsta ei. Împreună, Chanel și mătușa ei au început să lucreze ca croitoreasă și asistenți de croitorie, să întâlnească bărbați, să viziteze săli de concert și să facă cabaret. Se pare că Gabrielle și-a primit porecla Coco de la una sau două dintre melodiile pe care le cânta în mod regulat: „Qui qu’a vu Coco?” și „Ko Ko Rik Ko”.
Bărbații lui Coco
Implicarea ei cu bărbați bogați și bine conectați a servit drept un pas inițial pentru a muta Chanel de la o vedetă de cabaret în creștere la o femeie de afaceri de succes. Mai întâi, ea a devenit amanta socialitei franceze și a fostului ofițer de cavalerie Étienne Balsan. Care era și moștenitorul averii familiei sale. Cei doi locuiau la castelul său Royallieu, unde vânătoarea și călăria erau activități comune.
La Royallieu, noile ei hobby-uri au introdus-o în îmbrăcămintea ecvestră. Pe care a găsit-o mai potrivită unui stil de viață activ decât moda feminină tipică a perioadei de timp.
În timp ce locuia cu Balsan, Chanel a făcut cunoștință cu playboy-ul și jucătorul de polo britanic Arthur „Boy” Capel. Ea a început o lungă aventură cu el, fără a renunța complet la Balsan. Dar infidelitatea ei se potrivea doar cu cea a lui Capel.
În mod interesant, Balsan și Capel au fost cei care au susținut împreună lansarea lui Chanel în industria modei. Un domeniu în care ea a început în vârf, la propriu, cu pălării.
Semnificația lui Chanel pentru modă
Și vorbind despre contribuțiile de durată ale Chanel la modă, au fost multe. În 1926, Chanel a introdus prima „rochie neagră”. Există mai multe povești despre cum și de ce a conceput pentru prima dată această piesă iconică. Chanel a susținut că, în timpul exploziei unui arzător cu gaz, care se presupune că i-a înțepat părul. Și a dus la bob-ul ei recunoscut – a aruncat și funingine pe rochia ei albă, inspirând aspectul acum clasic. Dar alte zvonuri spun că designul rochiei a venit din doliu. Sau cel puțin a căpătat o semnificație suplimentară – după moartea iubitului ei Capel.
Cu toate acestea, Hill spune că Chanel nu a inventat LBD-ul, ea a ajutat doar la popularizarea rochiei neagră de rezervă și șic, care era purtabilă în mai multe setări. Deși un număr din octombrie 1926 al revistei American Vogue este citat ca dovadă a inovației Chanel, rochia a făcut parte dintr-o răspândire completă cu designeri suplimentari. S-a remarcat și faptul că Chanel a creat adesea în negru, la fel ca și natura austeră a rochiei, care ar fi putut fi similară cu ceea ce a purtat ea la școala de la mănăstire.
Un alt element de bază, costumul
Chanel a fost introdus în lumea modei după întoarcerea ei de după al Doilea Război Mondial la Paris. Chanel a vrut să creeze o „uniformă” care să reprezinte feminismul cu un puternic apel masculin. În ciuda aspectului puternic al costumului Chanel, acesta nu ar putea fi niciodată numit nefeminin, spune Hammonds.
Confecționate din tweed, costumele Chanel introduse în anii 1950 au prezentat multiple inovații de design, explică Hill. Au oferit modalități de a sublinia modernitatea și funcționalitatea garderobelor pentru femei. Jachetele aveau un lanț cusut la tivul de jos pentru a da greutate țesăturii și a menține forma, iar căptușeala a fost matlasată pentru stabilitate.
Vorbind despre matlasare, este un stil recunoscut al produselor Chanel, iar geanta Chanel 2.55 este un exemplu prin excelență. Gențile originale dreptunghiulare cu clapă sunt din piele matlasată și au curele din lanț metalic. Designul a fost inspirat de spiritul ecvestru pe care Chanel a ajuns să-l iubească. Este un adevărat lexic pe care Chanel l-a stabilit pentru marca ei.