Când ești nervos, poți simți că altcineva conduce mașina și tu ești doar un pasager.
Unul dintre dezavantajele emoției primitive, deși este cu siguranță de ajutor în unele situații, este că vă limitează latura mai rațională.
Furia vă poate oferi un val de energie și emoții. Problema este că atunci când suntem supărați nu avem acces deplin la o parte din creierului nostru. Acea parte care rezolvă probleme și prevede consecințe. În esență, acționăm cu cele mai puține resurse pentru a rezolva conflictul.
Acesta este unul dintre multele motive pentru care este atât de important să înțelegeți și să găsiți modalități productive de a vă gestiona furia.
Lucruri pe care să nu le spui
1.”Tu întotdeauna…” sau „Tu niciodată…”
În timpul unei discuții aprinse, este foarte ușor să faci generalizări radicale. „Întotdeauna faci asta…” sau „Nu faci niciodată asta…”. Astfel de fraze sunt o exagerare și servesc doar la amplificarea dezacordului. Cuvintele, sunt inutile, distrag atenția de la emoțiile de bază legate de problema în cauză. În schimb, concentrarea dvs. ar trebui să fie pe limbajul specific dezacordului.
2.„Ești atât de egoist…”
Furia ne dezvăluie emoțiile defensive. Precum și dorința de a lovi și de a răni persoana cu care vă certați. Acest lucru vă poate determina să treceți la atac, scoțând astfel de acuzații precum „Ești atât de egoist” sau „Ești atât de manipulator”. O astfel de discuție critică nu este doar dureroasă. Dar va distrage atenția partenerului de la subiectul în discuție și îl va face să se concentreze asupra limbajului rănitor. Limbajul acuzator pune oamenii în defensivă și perpetuează un ciclu de lupte toxice.
3. Declarații de invalidare
Orice limbaj care îl face pe partenerul tău să creadă că nu ai niciun interes în perspectiva lui este un mare nu. Expresii precum „Cui îi pasă?” sau „Și ce?” trebuie să nu existe. Pentru că vă fac partenerul să se simtă invalidat și neauzit. Nu, nu trebuie să fii de acord cu ei, dar este important să le auzi.
Când partenerul tău încearcă să exprime ceva care îl supără, nu muta conversația în orice se întâmplă în lumea ta. Chiar dacă o faci ca o modalitate de a te raporta la lupta partenerului tău.
4. Orice cuvinte care îi apasă intenționat pe “butoane”
Toată lumea are declanșatoare, subiecte, cuvinte sau expresii care îi rănesc, îi irită sau produc o reacție volatilă. Sunt șanse să știi care sunt acestea la partenerul tău. Inutil să spun că referirea intenționată la ele este meschină și neproductivă. Servește doar la prelungirea argumentului și la ramificarea lui în alte direcții, mai puțin pozitive. Chiar dacă partenerul tău provoacă o ceartă pentru că este supărat, fă tot posibilul pentru a evita acești factori declanșatori pentru a nu-i copleși și a nu-i inunda cu mai multă emoție.
5. „Ei bine, mama/prietena/colega mea este de acord cu mine…”
În timpul unei discuții, nu este niciodată o idee bună să numești alte persoane care ar putea fi de acord cu partea ta a argumentului. Partenerul tău se luptă deja cu sentimentele de furie pe care le ai. Poate fi și mai dureros pentru ei să audă că nu numai că ai vorbit cu alții despre aceste conversații în mod intim, ci și în mod negativ despre ele. Nu este nevoie să-i aduci pe ceilalți în focul unei certuri, mai ales când ești supărat.