MAI a venit cu explicații în ceea ce privește sancționarea persoanelor care nu locuiesc la adresa din buletin. Cei mai revoltați sunt românii care locuiesc cu chirie sau în gazdă.
Ministerul Afacerilor Interne a propus un proiect de act normativ prin care cetățenii care nu pot adeveri că locuiesc la adresa din buletin să rămână fără actul de identitate. În același proiect este interzisă și înscrierea la aceeași adresă a mai mult de zece persoane, dacă între acestea nu sunt rude.
1. Ce spune MAI despre proiect
După ce oamenii s-au revoltat, MAI a venit cu noi precizări despre sancționarea celor care nu locuiesc la domiciliul din buletin.
Cătălin Giulescu, directorul Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), a declarat că o parte din proiect va fi revizuit, mai ales acolo se prevedea posibilitatea anulării actului de identitate în anumite situaţii.
„Este cazul să revenim asupra unei menţiuni din proiect, în ceea ce priveşte anularea actului de identitate, nu aceasta a fost intenţia – vorbim de anularea menţiunii de domiciliu. Această menţiune de domiciliu urmează să fie înscrisă doar în registrul naţional de evidenţă e persoanelor.
Având în vedere ultimele elemente relevate, trebuie să spunem că proiectul cuprinde doar principii, nu şi procedura de urmat – în niciun caz această menţiune de anulare a domiciliului nu va fi luată doar pe baza unei constatări a unui poliţist”, a declarat Cătălin Giulescu, citat de Agerpres.
2. Ce se va întâmpla cu miile de persoane care figurează la o singură adresă
Cătălin Giulescu a ținut să mai adăugat că procedura presupune o notificare a cetăţeanului, o solicitare de a lua legătura cu autoritatea publică. Până acum, evidența populației a identificat peste 150 de adrese la care ar sta mii de persoane, care au fost luate în spațiu de proprietari și care vor fi verificate de polițiști.
„Această procedură este vizată să dureze cel puţin 60 de zile, astfel încât cetăţeanul care este plecat pentru o perioadă scurtă în străinătate să aibă timp să ia la cunoştinţă faptul că este posibil să fie iniţiată o procedură de anulare a domiciliului în ceea ce-l priveşte”, a mai precizat Giulescu.
3. Vom avea cărți de identitate electronice
Proiectul prezentat în dezbatere publică de Ministerul de Interne prevede că buletinele persoanelor depistate că locuiesc fictiv vor fi anulate, dar inițiatorii vor schimba regulile. Aceste simplificări ajută enorm la punerea în circulaţie în a doua parte a acestui an a cărţii de identitate electronice la nivel naţional.
„I se radiază doar mențiunea de domiciliu. În situația în care nu are o nouă adresă de domiciliu, se va putea elibera o carte provizorie de identitate care are mențiunea lipsă act spațiu și în baza ei va putea să ceară un pașaport nou.
Nimeni nu-şi propune o evaluare a tuturor menţiunilor din România. Totuşi, în România există aproximativ 100 de adrese la nivel naţional unde figurează mai mult de 1.000 de cetăţeni. La acele adrese, unde sunt nişte imobile la 50-70 metri pătraţi, figurează mai mult de 1.000 de persoane ca având domiciliul”, a mai declarat Giulescu.