Universitățile tehnice din România se bucură de un interes renăscut în rândul tinerilor, cu aproximativ opt absolvenți de liceu care se înscriu pentru un singur loc în facultățile de profil. Într-o era dominată de tehnologie, studenții doresc să învețe despre robotică, inteligența artificială și metadata, cerințe care determină universitățile să investească în infrastructură modernă.
Un exemplu de proiect inovativ este robotul creat de studenții de la Universitatea de Vest din Timișoara. Inspirat de păianjeni, acesta își folosește picioarele pentru a naviga terenul accidentat și are capacitatea de a salva vieți în situații de urgență, cum ar fi cutremurele. Un student a explicat: „De exemplu, la cutremure, pentru oamenii care trebuie salvați de sub dărâmături pentru a fi găsiți în primul rând, se mai folosesc roboți, drone. Acesta ar putea fi folosit acolo.”
Interesant este că acești roboți pot fi adaptați și pentru utilizări mai domestice, cum ar fi aducerea unei cafele: „Trebuie mișcat foarte finuț din joystick deoarece prinde o viteză foarte mare într-un timp foarte scurt”, a adăugat același student.
Investițiile în laboratoare sunt susținute de universități de prestigiu. Theodor Grumeza, coordonator echipă de robotică la Facultatea de Matematică și Informatică, a declarat: „Avem de la imprimante 3D de ultimă generație cu care să putem face acele prototipuri. Cel mai mult lucrăm la partea software, unde integrăm tehnologii de ultimă oră în ceea ce facem noi, inclusiv inteligența artificială.”
Cererea crescută pentru specializările tehnice duce la o concurență acerbă la examenele de admitere, Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, confirmând: „Concurența este destul de mare. Vreau să vă spun că sunt și respingeri la admitere la Facultatea de Informatică și pe aceste specializări, pentru că cifra de școlarizare nu ne permite să luăm atât de mulți studenți.”
În plus, utilizarea inteligenței artificiale este deja reglementată în unele universități, cum sunt Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din Iași, acestea integrând AI în procesul didactic pentru a îmbunătăți metodele de predare și învățare.