Asociația Pro Infrastructură preconizează că anul 2025 va aduce progrese semnificative în infrastructura rutieră din România, cu un bilanț favorabil al kilometrilor de autostradă și drum expres care vor fi inaugurați. ‘Va fi un an bun în infrastructura rutieră chiar dacă va fi unul rău cu instabilitate politică, buget de stat găunos și tăieri de investiții’ a menționat asociația într-o postare pe Facebook.
România va inaugura 157 de kilometri de autostradă și drum expres în 2025, iar în condiții normale, ar putea depăși pentru al doilea an consecutiv borna de 200 km. Reprezentanții asociației afirmă că, în scenarii optimiste, ar putea fi finalizați între 243 și 280 km, ‘cu antreprenori care să se autodepășească, să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile’ și cu o birocrație soluționată rapid de autorități.
Bilanțul lucrărilor pentru 2025 include 157,74 kilometri siguri, iar discuțiile referitoare la capacitatea tehnică a antreprenorilor și fondurile disponibile sunt deja în desfășurare. „Întrebarea este câtă capacitate tehnică va avea, câți bani are guvernul, cât poate lucra constructorul pe caiet și care vor fi secțiunile unde se va concentra,” conform postării.
Planul include deschiderea secțiunilor de autostradă între Adjud Sud și Săbăoani în 2025, extinzând capetele către Focșani și Pașcani în 2026. De asemenea, este menționat proiectul drumului expres de 10,77 km între Galați și Brăila, care are termen în toamna anului viitor. Alte lucrări includ ciotul de 4,47 km pe A0 Nord și 8,6 km pe A0 de la CCECC, acestea fiind prevăzute pentru finalizare în noiembrie 2025.
UMB va avea scadență pentru 12,24 km ai A3 Zimbor-Poarta Sălajului, iar pentru cei 26,35 km pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, lucrările sunt în așteptarea autorizației de construire, având dificultăți tehnice semnificative. De asemenea, se estimează finalizarea a 9,861 km de pe A1 între Curtea de Argeș și Tigveni doar dacă lucrările târâm să atingă standarde de siguranță pentru inaugurarea unei singuri galerii în caz de necesitate.
În plus, 2025 ar putea aduce finalizarea unor rute complete precum Craiova-București-Constanța, Curtea de Argeș-București-Constanța și București-Buzău-Focșani. Acest an ar trebui să aducă și centuri rutiere la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic, precum și drumul de legătură A1-DN69 lângă Timișoara.
În concluzie, Pro Infrastructură rămâne optimistă că 2025 va înregistra progrese notabile în infrastructura rutieră din România, cu depășirea pragului de 1500 km de autostrăzi și drumuri expres în exploatare.